معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / رژیم گیاه خواری و کمبود های آن برای بدن …..
گیاه خواری
گیاه خواری

رژیم گیاه خواری و کمبود های آن برای بدن …..

رژیم گیاه خواری و کمبود های آن برای بدن …..

 

اثر گیاه خواری بر بدن 

 

رژیم گیاه خواری ممکن است باعث کمبود برخی مواد ضروری بدن شود.

برای مثال گیاه خواران محض و حتی آنهائیکه از مصرف گوشت اجتناب می کنند (و در عین حال تخم مرغ و لبنیات مصرف می کنند) با خطر کمبود ویتامین ۱۲ مواجه هستند.

کمبود ویتامین ب ۱۲ ممکن است باعث ایجاد کم خونی و تخریبی شدید و درمان ناپذیر اعصاب شود.

این کمبود به ویژه در دوران آبستنی و شیردهی زنان و در نوجوانانی که در حال رشد هستند و سالمندان (که با ۱۲ کمتری از غذای خود جذب می کنند) خطرناک میباشد.

یکی از عوارض شایع گیاهخواری محض در افراد بزرگسال، ریزش مو و کوچک شدن عضلات است.

پس از این افراد باید از مکمل ها به ویژه ویتامین ب ۱۲ به مقدار کافی استفاده کنند تا احتیاجات خود را به بهترین نحو تأمین نمایند.

گیاه خواران محض و گیاه خوارانی که از لبنیات و گوشت پرهیز می کنند ممکن است دچار کمبود ویتامین ب و کلسیم نیز بشوند.

کمبود کلسیم منجر به نرمی استخوان (راشتیسم) در کودکان می شود و خطر پوکی استخوان را در زنان یائسه افزایش میدهد.

 

اثر حذف گوشت از رژیم غذایی

 

حذف گوشت از رژیم غذایی، گیاهخواران را در معرض ابتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن قرار می دهد آهن مصرف شده، توسط آنها بخوبی جذب نمی شود،

زیرا در این رژیم تأکید بر استفاده از سویا، سبوس و فیبر است که از جذب آهن در روده می کاهند.

در رژیم غذایی فاقد گوشت، علاوه بر کمبود آهن، کمبود مس، کلسیم و روی هم محتمل است. مس نیز در تقویت سیستم ایمنی بدن، ساخت گلبول قرمز و تقویت جدار رگ ها حائز اهمیت است.

 

گیاه خواران محض

 

گیا هخواران محضی، تنها گروهی هستند که در معرض خطر کمبود پروتئین قرار دارند. واحدهای سازنده پروتئینها، اسید امینه نام دارند. ۹ اسید امینه وجود دارد که بدن قادر به ساخت انها نیست و باید حتما در مواد غذایی موجود باشد. تقریباً اکثر فرآورده حیوانی مانند سفیده تخم مرغ و شیر تمامی ۹ اسید امینه ضروری را تامین می کنند.

گیاه خواران می توانند روزانه با خوردن ترکیب مناسبی از بقولات، حبوبات، پنیر بدون چربی، غلات همراه با شیر بدون چربی یا هر نوع برنج با لوبیا یا عدس، از پروتئین کافی بهره مند گردند. شما میتوانید از «جایگزین گوشت» – ترکیبات پروتئین تهیه شدن از سویا که ظاهری شبیه گوشت چرخ کرده دارد – استفاده کنید.

 

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *