معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / زمستان را با طب سنتی سپری کنید!!
زمستان و طب سنتی
زمستان و طب سنتی

زمستان را با طب سنتی سپری کنید!!

زمستان را با طب سنتی سپری کنید!!

زمستان همگام با طب سنتی

هر فصلی مزاج خاص خود را دارد و بر همین اساس حکمای طب سنتی، برای هر فصلی توصیه هایی کرده اند که خیلی برای  سلامتی و پیشگیری از بیماری ها، در هر فصلی مهم و ضروری است. سموم و مواد زاید، بیشتر از دیگر فصول سال در بدن انباشته می شود. فصلی که به لیب سردی هوا و بسته شدن منافذ پوستی حرارت غریزی و قوای بدن در این فصل تقویت می شود و به علت کم تحرکی و پرخوابی مواد زاید در بدن افزایش مییابد.

این فصل موجب افزایش تولید بلغم و بیماری های بلغمی می شود. بلغم یکی از اخلاط چهارگانهٔ دم، سودا، صفرا، بلغم است که طبعی سرد و تر دارد. وقتی ترشح بلغم در بدن زیاد شود؛ یعنی این خلط بر بدن ما غلبه کند، علایمی در بدن ایجاد می کنند، همچون: فراموشی و کند ذهنی، زانو درد و پادرد، زیادی دفع ادرار، ترشی دهان، سردی دست و پا و دیرهضم شدن غذا.

در این فصل مصرف غذاهای سرد و مرطوب را که احتمال ابتلا به نزله و زکام را افزایش میدهند باید محدود کنیم. در زمستان رسوب و مقدار ادرار بیش از تابستان است و به دلیل کاهش میزان تابش آفتاب در طول روز امکان افسردگی در افرادی که مستعد هستند، زیاد است.

خوراک

یادمان باشد s مصرف خوراکی های سرد و تر، مثل برنج، ماست، به ویژه در شب پرهیز کنیم. به جای این ها از خوراکی های گرمی بخش، مثل کره، عسل، بادام، فندوق، پسته، پونه 9 همراه غذایی اصلی استفاده کنیم.نکنید؛ چراکه در این فصل برخلاف فصول گرم سال دستگاه گوارش قوی تر می شود.

خواب 

سعی کنید در روز نخوابید؛ زیرا باعث ستی بدن، احساس کسالت و کاهش اشتها می شود. بهتر است در هنگام خواب از لحاف گرم و ضخیم استفاده کنید.

حمام کردن

پس از حمام به طور ناگهانی در معرض هوای سرد قرار نگیرید.

ورزش کردن

بهترین زمان ورزش کردن در این فصل آخر روز، حدود ساعت چهاربعدازظهر است که هوا کمی گرمتر از دیگر ساعات روز است.

پوشش

حتما از لباسهای پشمی و ابریش این گونه لباس ها بخار گرم بدن را به خود میگیرد و آن را در میان ذرات خود نگه می دارد و مانع از سرد شدن بدن میشود.

سالمندان را در این فصل دریابید

این فصل میتواند برای سالمندانی که فعالیت کمی دارند و ناگزیرند در خانه بمانند، زمینه افسردگی را فراهم کند. پس سعی کنید همیشه حمایت عاطفی خود را به آنها ابراز کنید و با صبر و حوصله به سخنان آنها گوش دهید. آنها را به فعالیتهایی تشویق کنید که از انجامش لذت می برند، مثل قدم زدن، فعالیتهای هنری، دیدن فیلم، رفتن به موزه و هرآنچه باعث می شود ذهن و جسم آنها فعال بماند و در کاهش افسردگی بسیارمفید است.

همچنین ببینید

آب

با آب معالجه شويد..!

با آب معالجه شويد..! آب آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب بر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *