معماری
چاقی
چاقی

علت و عوارض چاقی چیست؟

علت و عوارض چاقی چیست؟

چاقی 

بهتر است در ابتدا این موضوع برای خوانندگان روشن شود، که هر اضافه وزنی چاقی نیست.بعضی افراد به علت داشتن استخوان بندی درشت و عضلات ورزیده و حجیم دارای وزنی اضافه تر از حد معمول هستند، ولی مقدار چربی بدن آنها از حد طبیعی فراتر نیست. برای مثال می توان به برخی ورزشکاران رشته های قدرتی اشاره کرد. اما گروهی از مردم به علت عدم تعادل در مقدار جذب انرژی از طریق غذا و اندک بودن فعالیت بدنی دارای اضافه وزن هستند. در این افراد مازاد انرژی جذب شده (از طریق غذا) به صورت چربی در بدن ذخیره شده و به وزن آنها اضافه می کند. توزیع چربی در بدن تابع عوامل وراثتی و هورمونی است.

در زنان به طور معمول چربی اضافه در نواحی پایین تنه مثل باسن، رانها و گاهدر پشت بازوها ذخیره میشود. این نوع چاقی را چاقی گلابی شکل (ژینگوئیدی)مینامند. اما در مردان به طور معمول چربی اضافه در اطراف شکم ذخیره میشود. این نوع چاقی را چاقی سیبی شکل (آندروئید) میگویند. شواهد نشان می دهد که ذخیره چربی در ناحیه شکم تندرستی را به خطر انداخته و با بروز بیماریهای قلبی و فشار خون و دیابت ارتباط دارد. بعضی افراد چاق هم جزو هیچ یک از گروههای فوق نیستند و تمام هیکل آنها (از فرق سر تا نوک پا) دچار چاقی است. این افراد به طور معمول دارای قامتی کوتاه و هیکلی گردو فربه هستند. همچنین در برخی افراد چربیها به صورت تودههای سفت و بدشکلی ( سلولیت) در بعضی نقاط بدن به شکل چاقیموضعی تجمع میکند، که با رژیم های کاهش وزن، به راحتی قابل اصلاح نیست.

علت چاقی

عوامل مختلفی در بروز چاقی مؤثر هستند که مهمترین آنها وراثت وعادات غذایی غلط میباشد. چاقی می تواند یک خصوصیت وراثتی باشد. تحقیقات نشان داده است اگر والدین هر دو چاق باشند، احتمال چاق بودن فرزند آنان ۷۳٪ و اگر یکی از والدین چاق باشد، این احتمال به ۴۰٪ میرسد، اما اگر هیچ کدام چاق نباشند، این احتمال به ۹٪ کاهش می یابد. هر چند بعضی بر این عقیده هستند، که علت چاق شدن کودکان در خانواده هایی که والدین آنها چاق هستند، بیشتر تابع عادت غذایی و شیوه زندگی والدین است نه وراثت. تعداد سلولهای چربی و اندازه سلول ها دو عامل تعیین کننده چربی بدن هستند. لذا با افزایش تعداد سلولهای چربی و همچنین افزایش ذخیره سلولها که باعث بزرگتر شدن اندازه سلول می شود چربی بدن بیشتر خواهد شد. تعداد سلولهای چربی در افراد مختلف متفاوت است و افزایش آنها پیش از تولد شروع و تا چندین سال ( به طور معمول تا قبل از بلوغ) ادامه دارد پس بایستی با دقت نظر در عادات غذایی دوران رشد کودکان و ایجاد الگوی مناسب تغذیه از افزایش سلولهای چربی در این دوران جلوگیری نمود. میتوان گفت چاقی در کودکان بیشتر متوجه افزایش تعداد سلولهاستولی در بزرگسالان بزرگتر شدن اندازه سلولهای چربی باعث چاقی میشود.

کم تخرکی یکی دیگر از عوامل بروز چاقی در جامعه کنونی است. در جوامع فعلی بیشتر کارهایی که قبلاً با نیروی عضلانی انجام می شد، اینک صورت ماشینی یافته است. ماشینی شدن زندگی نه تنها انسان را به سلامتی نزدیک نکرده، بلکه به علت کم تحرکی، بیماریهای فراوانی را به ارمغان آوردهاست، که شایعترین آنها چاقی است. به طور کلی، برای ایجاد تندرستی باید شیوه زندگی افراد جامعه تغییر یابد. به طوری که در میزان انرژی دریافتی از غذاها و مقدار فعالیت بدنی تعادل برقرار شود. البته این تعادل برای افرادی که وزن مطلوب دارند، مناسب است و افراد چاق بایستی ضمن کاهش جذب انرژی (از طریق مواد غذایی) بر فعالیت های روزانه بیفزایند. این کار باعث میشود تا ذخایر سلول های چربی کاهش یافته و به مرور زمان وزن آنها کم شود. گفتنی است که برای کاهش یک کیلوگرم چربی بایستی حدود ۷۷۰۰ کالری انرژی مصرف شود. لذا تصحیح عادتهای غذایی غلط و شیوه زندگی درست می تواند نقش اصلی را در تنظیم وزن بدن ایفا نماید.

 

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *