معماری
خانه / بیماری های قلب و دستگاه گردش خون / فشارخون چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟
فشارخون
فشارخون

فشارخون چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟

فشارخون چیست و چگونه با آن مقابله کنیم؟ 

فشارخون

در واقع در اغلب موارد فشارخون پایین می تواند نشانه سلامتی نسبی باشد ودکتر توتور معتقد است تا زمانی که فشار خون پایین ایجاد ناراحتی و عارضه نکند مسئله ساز نیست. بعضی از تحقیقات در انگلیس نشان میدهد افراد با فشار خون سیستولى خيلى پایین (زیر ۱۰۰) ممکن است دچار خستگی وگیجی گاه  و بی گاه شوند (فشار خون انقباضی فشار خروج خون از قلب را نشان میدهد که بسیار اهمیت دارد ولی پزشکان در این گونه موارد افزایش فشار خون را توصیه نمی کنند زیرا در مجموع درصد مرگ در این افراد پائین است بروز فشارخون پایین در حین درمان فشار خون بسیار اهمیت دارد. مدارک نشان میدهد افت فشارخون دیاستولی به میزان کمتر از ۸۵ احتمال خطر بیماری های قلبی را افزایش میدهد. در صورت رویارویی با مسئله فوق و مصرف داروهای فشار خون با دکتر خود تماس بگیرید.

کاهش و کنترل فشار خون

بهتر است استفاده از دارو به دلیل اثرات جانبی آن چون ضعف، سردرد و افسردگی آخرین روش درمانی باشد. بعلاوه راه های گوناگونی وجود دارد که فرد از طریق آن ها می تواند فشار خون خود را پائین بیاورد.مطالعات انجام شده روی ۰۰۰ر ۳۵۰ نفر در آمریکا نشان میدهد که با کاهش متوسط فشار خون انقباضی (سیستولی) به میزان ۱۰ درجه یعنی کاهش ۱۳۰ .به ۱۲۰ حدود ۱/۵ سال عمر مفید در آمریکا افزایش مییابد

نکاتی که در کاهش فشار خون مؤثر و توصیه می شود :

کنترل فشار خون : به نظر دکتر توتو تنها راه آگاهی از فشار خون بالا، اندازه گیری فشار خون با مراجعه سالانه به یک متخصص کارآمد است. در صورت نیاز به دفعات بیشتر مراجعه به پزشک، بیمار از طریق پزشک مطلع میگردد. استفاده از دستگاه های کنترل فشار خون موجود در داروخانه ها و فروشگاه های بزرگ توصیه نمی گردد. زیرا فشار خون در طول روز افزایش و کاهش مییابد، بنابراین مراجعه به پزشک و استفاده از برنامه های بیماریابی که در مراکز تفریحی و غیره ارائه میشود توصیه میگردد

ارتباط کاهش وزن با فشار خون : کم کردن وزن اثر قابل توجهی برفشار خون دارد. مطالعه انجام شده روی ۳۰۱ فرد چاق نشان میدهد کاهش ۲۰ پوند ( ۹/۰۹ کیلوگرم ) وزن باعث کاهش ۱۰ درجه فشار خون (انقباضی) سیستولی و ۸ درجه فشار خون (انبساطی) دیاستولی می گردد. دکتر نورمن کاپلار (استاد طب داخلی و رئیس مرکز فشارخون بالا در دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس) معتقد است کاهش وزن یکی از مهم ترین راه های کاهش فشار خون بدون استفاده از داروست. مطالعات نشان میدهد کاهش وزن تأثیر داروهای فشار خون را به طور قابل ملاحظه ای  افزایش می دهد

پیاده روی : یکی از راه های مؤثر در کاهش فشارخون ورزش است. گزارشات دانشکده طب ورزشی آمریکا نشان میدهد که حتی ورزش های عادی چون پیاده روی به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در روز، ۳ تا ۵ نوبت در هفته در کاهش فشار خون انقباضی (سیستولی) و انبساطی (دیاستولی) به میزان ۱۰ درجه در افراد با فشارخون معمولی مؤثر است. در صورت ابتلاء به فشار خون بالا با پزشک خود در مورد ورزش مناسب مشورت کنید

احتیاط در مصرف نمک: سدیم تأثیری در فشار خون ندارد. ولی آزمایشی هم وجود ندارد که افراد در معرض خطر را مشخص کند و اغلب افراد سدیم بیش از حد را در شکل نمک همراه با غذا مصرف می کنند.

دکتر کاپلان کاهش مصرف نمک را برای همگان توصیه می کند و اهمیت آن را برای افراد مبتلا به فشار خون بالا که دو برابر افراد عادی و در مردان سیاهپوست به دلیل احتمال حساسیت بیشتر به سدیم سه برابر یا بیشتر باشد

متخصصین میزان دریافت سدیم تا حداکثر ۲۰۰ میلی گرم در روز توصیه  می کنند. البته مصرف سدیم هر آمریکایی حدود ۳۰۰۰ تا ۹۰۰۰ میلی گرم در روز است. بهترین راه کاهش جذب سدیم کاهش مصرف نمک است. افرادی که شروع به کاهش سدیم می کنند باید از مصرف غذاهایی که سریع طبخ تھیه شوند خودداری کنند.

برای مثال خوردن برگر بیش از نیمی از نمک  جایز در روز را به بدن میرساند. توصیه میشود به جای خوردن غذاهای آماده از میوه و سبزیجات تازه یا منجمد استفاده شود. در مصرف کنسرو به دلیل دارا بودن نمک زیاد احتیاط کنید. قبل از مصرف به برچسب غذاهای مذکور توجه کنید و محصولاتی با سدیم کم تر را تهیه کنید. محصولاتی که کم تر از ۱۶۰ میلی گرم سدیم در هر وعده غذایی دارا باشند

مصرف الکترولیت ها: سه ماده معدنی موسوم به الکترولیت ها(پتاسیم، کلسیم و منیزیم) در پیشگیری از فشارخون بالا نقش بسزایی دارند. دکتر توتو معتقد است نقش پتاسیم در این رابطه قوی تر است که به نظر می رسد دلیل آن خنثی کردن اثرات سدیم اضافی در بدن باشد. متخصصین میزان پتاسیم مورد نیاز را مشخص نکرده اند. اما به طور مشخص افزایش دریافت پتاسیم از طریق غذا، انجمن پژوهش ملی مصرف ۳۵۰۰ میل گرم پتاسیم را در روز توصیه می کند. در مواد غذایی زیر پتاسیم به مقدار فراوان یافت می شود : یک عدد سیب زمینی آب پز 610میلی گرم – یک فنجان آب پرتقال : 496میلی گرم

– یک عدد موز : 4۵۱ میلی گرم

 یک فنجان اسفناج ۳۱۲ میلی گرم- یک فنجان کلم بروکلی ۲۸6 میلی گرم

بعضی از مطالعات مصرف کلسیم مورد نیاز بدن در روز را دز بالای ۱۵۰۰ میلی

گرم نشان میدهد. مصرف دو برابر میزان توصیه شده در روز برای افراد با فشار

خون بالا احتمال دارد فشار خون آنان را کاهش دهد. به نظر دکتر توتو بهترین راه استفاده از میزان توصیه شده ۸۰۰ میلی گرم در روز است. میزان کلسیم در موارد غذایی به شرح زیر است

۲۲۸ گرم ماست کم چرب از است. 4۱۵ میلی گرم – یک فنجان شیر کم چرب ۳۰۲ میلی گرم -۸6 گرم تن ماهی ۱۸۱ میلی گرم

متخصصین توصیه می کنند مصرف مکمل های  کلسیم همانندمکمل های   پتاسیم زیر نظر پزشک باشد  زیرامصرف بیش از حد باعث  سنگ کلیه می کند.

به گفته دکتر توتونقش منیزیم نسبت به کلسیم و پتاسیم در مقابله با فشار خون کم تر است ولی مصرف ۳۵۰ میلی گرم منیزیم توصیه شده در رژیم غذایی مناسب است. منابعی که منیزیم در ان ها یافت می شود عبارتند از:

-۲۸/۵ گرم تخم کدوی خشک 152 میلی گرم

-۲۸/۵ گرم ماهی ( هالیوت ) .91  میلی گرم

۲۸/۵ گرم بادام87 میلی گرم

۲۸/۵ گرم لوبیا 50 میلی گرم

میزان منیزیم در غلات متفاوت است 

ادامه فشارخون چیست و چگونه با آن مقابله کنیم  قسمت سوم

همچنین ببینید

حملات قلبی

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟

هنگام حملات قلبی چه باید کرد؟  حملات قلبی به توصیه وی، بدون خجالت از این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *