معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان را بشناسید!!
مواد خوراکی آنتی اکسیدان
مواد خوراکی آنتی اکسیدان

مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان را بشناسید!!

مواد خوراکی حاوی آنتی اکسیدان را بشناسید!!

تعدادی از ترکیبات شیمیائی ضداکسیدکننده ها که در مواد غذائی وجود دارند

بتاکاروتن در سبزیهای به رنگ زرد و نارنجی و سبز تیره و میوهها وجود دارد که برای پیشگیری از حمله های قلبی، بینظمی ضربان قلب، حمله های مغزی و سرطان بخصوص سرطان ریه مؤثر است. فعالیت سیستم دفاع طبیعی بدن را افزایش میدهد و با مولکولهای رادیکالهای آزاد اکسیژن مخرب می جنگد. بررسیها نشان میدهد که معمولاً بیماران سرطانی بخصوص اشخاص مبتلا به سرطان ریه، معده، نای، روده کوچک و دهانه رحم غالباً کمبود مواد بتاکاروتن در رژیم غذائی دارند. طبق یا پژوهشی که در مورد رژیم غذائی به عمل آمده نشان داده است که مقدار بتاکاروتن در خون مبتلایان به سرطان ریه ۳۰ درصد کمتر از سایر اشخاص سالم بوده است. همینطور دریای پژوهش انگلیسی جدید مشاهده شده است مردانی که مقدار بتاکاروتن خون آنها بیشترین بوده در مقایسه با آنهائی که کمترین مقدار بتاکاروتن دارند ۳۰ درصد کمتر احتمال دارد که به بخصوص سرطان ریه مبتلا شوند.

اگر تابحال سالاد میوه درست کرده باشید می دانید که ریختن چند قطره آبلیمو روی سیب، گلابی و موز از قهوه ای شدن آنها جلوگیری می کند. این رنگ قهوه ای از واکنشی به نام اکسیداسیون ناشی می شود. این واکنش بین مولکول های اکسیژن در هوا و مولکول های ماده ای که در تماس با هوا قرار می گیرد رخ می دهد.

همین واکنش همیشه در بدن انسان هم رخ می دهد. موادی به نام آنتی اکسیدان یا رادیکال های آزاد در سلول های بدن ما واکنش می دهند، به بافت های سالم آسیب می رسانند، کارکرد ایمنی بدن را ضعیف می کنند، فرآیند پیری را تسریع می کنند و به ایجاد بیماری های فرسایشگر مزمن کمک می کنند.

این رادیکال های آزاد از طریق فرآیندهای بدنی نرمال و همچنین از طریق قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، آلودگی، دود سیگار، استرس زیاد و مصرف نوشیدنی های الکلی و غذاهای ناسالم تشکیل می شوند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که مانند آبلیمو روی میوه اثر می گذارند و از بافت های سالم محافظت می کنند، بدین ترتیب که رادیکال های آزاد را قبل از آنکه آسیبی وارد کنند، از بین می برند. آنتی اکسیدان ها در کمک به مبارزه با سرطان و پیشگیری از آن و همچنین بیماری های قلبی، آلزایمر و بیماری های مزمن دیگر، نقش مهمی دارند./

بنابراین با دنبال کردن رژیم غذایی سالم و پر از میوه و سبزیجات می توان با بیماری های فوق مبارزه کرد. ولی آیا همه میوه ها و سبزیجات از لحاظ مقدار آنتی اکسیدان با هم برابرند؟ نه لزوما!

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *