معماری
خانه / بیماریهای پوست و مو و ناخن / نقش سدیم – پتاسیم -منیزیم موجود در بدن
سدیم - پتاسیم -منیزیم
سدیم - پتاسیم -منیزیم

نقش سدیم – پتاسیم -منیزیم موجود در بدن

نقش سدیم – پتاسیم -منیزیم موجود در بدن

سدیم – پتاسیم -منیزیم

سدیم

از موادی است که ممکن است خیلی بیش از حد لازم وارد بدن شود و قسمت عمده آن از طریق نمک است که هر روز به مقدار زیاد با غذا خورده می شود و این اضافه بر مقدار سدیمی است که همراه با مواد غذائی وارد بدن میگردد. ۴۳ درصد نمک طعام را سدیم تشکیل می دهد و به همین علت است که نمک طعام به عنوان عمده ترین منبع تأمین کننده سدیم بدن تلقی می شود افرادی که نمک زیاد مصرف میکنند، به ریزش غیرطبیعی مو مبتلا می شوند و هنگامی که این افراد از قرص های ادرار آور مصرف می کنند، این حالت (ریزش غیرطبیعی موها) بطور چشم گیری از بین میرود. با مصرف قرصهای ادرار آور عناصر مهم دیگری نیز مثل پتاسیم از طریق ادرار از بین میرود. بهترین روش مصرف سدیم آن است که همراه تغذیه کامل به مقدار کم مصرف شود. مواد غذائی حیوانی نظیر گوشت قرمز، طیور، ماهی، شیر و پنیر بیش از مواد غذائی گیاهی سدیم دارند. ماهی های دریا بیش از ماهیهای آب شیرین دارای سدیم هستند اغلب مواد گیاهی چه تازه و چه منجمد به مقدار کم سدیم دارند مگر این که در موقع تهیه آنها نمک اضافه شده باشد ولی چغندر، هویج، کرفس، برگ چغندر، کلم، برگ کاسنی و اسفناج مستثنی هستند زیرا چندین برابر سایر سبزیها سدیم دارند.

پتاسیم

معمولاً ۱/۴ تا ۶/۵ گرم پتاسیم در روز برای هر شخص توصیه می شود و چون پتاسیم به طور گستردهای در اکثر انواع مواد غذای وجود دارد به این جهت مصرف پتاسیم معمولا مسئله نیست و احتیاج به محدود کردن مصرف یا زیاد کردن ان نمیباشد. منیزیم ارتباط خیلی نزدیکی با کلسیم و پتاسیم (چه از نظر محل تمرکز در بدن و چه از نظر عمل آن در متابولیسم) دارد. حدود ۷۰ درصد منیزیم بدن در استخوانها مستقر است و بقیه در خون و نسوج نرم بدن تمرکز دارد. در عضلات مقدار منیزیم از مقدار کلسیم بیشتر است ولی در خون مقدار کلسیم بیشتر از منیزیم است.

منیزیم

منیزیم به عنوان واسطه و یا به عبارت دیگر عامل محرک شروع در مورد بعضی از اعمال شیمیائی بدن عمل می کند. کمبود منیزیم موجب اختلال در آهکی شدن استخوان می شود و ازدیاد آن در بدن موجب تمرکز زیاد کلسیم در نسوج نرم میگردد. یک انسان بالغ روزانه به حدود ۰/۳ گرم منیزیم احتیاج دارد. منیزیم در مواد غذائی حیوانی و گیاهی هر دو وجود دارد. گوشت، شیر، زرده تخم مرغ، غلات، سبزیها، سیب زمینی، گوجهفرنگی، نارگیل و میوهجات کم و بیش دارای منیزیم هستند. مغزهای دانه های گیاهی و سبزیها و دانه های غلات بیشتر از سایر مواد خوراکی منیزیم دارند و میوههای تازه کمتر از سایر مواد دارای منیزیم می باشند. مواد غذائی که از نظر مواد عمده و اساسی مغذی به خصوصی از نظر پروتئین غنی باشند معمولاً به قدر کافی منیزیم دارند.

همچنین ببینید

تحریک پوست

رهایی از تحریک پوست..! (قسمت اول)

رهایی از تحریک پوست..! اصلاح موهای صورت برای اولین بار در جنس مذکر، آداب گذر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *