معماری
خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / نقش کلسیم در مبارزه با پوکی استخوان ها!!
پوکی استخوان
پوکی استخوان

نقش کلسیم در مبارزه با پوکی استخوان ها!!

نقش کلسیم در مبارزه با پوکی استخوان ها!!

کلسیم بهترین و مؤثرترین ماده معدنی است که تابحال برای استحکام استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان شناخته شده است. کلسیم در عین حال که برای ساختن استخوانهای محکم در سنین رشد مؤثر است برای جلوگیری از پولد شدن و ضعیف شدن استخوانها در سنین سالخوردگی نیز کمک می کند و بهترین راه این است که انسان در دوران کودکی و جوانی در ساختن استخوانهای محکم برای بدن توجه خاص داشته باشد. محققان دانشگاه ایندیانا در سالهای اخیر عدهای از دوقلوهای مشابه را در سنین ۱۴-۶ سالگی مورد مطالعه قرار داده و مشاهده کردهاند دوقلوهای که تاسن بلوغ روزانه دو برابر مقدار استاندارد از کلسیم استفاده کردهاند در مقایسه با دوقلوهای که فقط کمی بیش از استاندارد روزانه یعنی حدود ۹۰۰ میلیگرم در روز از کلسیم استفاده کردهاند، استخوانهای آنها ۵ درصد متراکمتر و محکم تر بوده است. این نوع بچه ها که در دوران کودکی کلسیم کافیوارد بدن آنها شده در سنین بزرگی مسلماً در حدود ۴۰ درصد کمتر احتمال شکستگی استخوان دارند. تحقیقات متعددی نشان داده است که اگر در دوران کودکی و جوانی که بدن در حال رشد است کلسیم کافی از طریق مواد غذائی وارد بدن انسان شود در استحکام استخوان ها بسیار مؤثر است و موجب می شود که در دوران بزرگی و سالخوردگی کمتر شکستگی استخوان ایجاد شودو حال اگر کسی در دوران کودکی اوغفلت شده و مقدار کافی کلسیم نخورده باشد چه اتفاقی خواهد افتاد؟ دکتر هنی میگوید که پس از سن ۳۰ سالگی احتمالاً دیگر خوردن کلسیم اثری در افزایش حجم استخوان ندارد ولی در به تأخیر انداختن پوکی استخوان ها مؤثر است و از شکستگی جلوگیری می کند. زنان باید وقتی که وارد سن یائسگی می شوند دارای استخوان های سنگین و قوی باشند. زیرا در آن دوران که تولید هورمون زنانگی استروژن قطع می شود، کلسیم استخوان ها با سرعت چشم گیری از دست می رود بنابراین با خوردن کلسیم کافی باید سرعت از دست رفتن کلسیم استخوان ها را کاهش داد. دریای طرح تحقیقاتی که در سالهای اخیر در مورد ۳۰۰ نفر زن در دوران یائسگی به عمل آمده مشاهده شده است که اگر مقدار خوردن کلسیم در روز از روزی ۴۰۰ میلی گرم (که در ۱/۳ پیمانه شیر موجود است) به روزانه ۹۰۰ گرم ( که در حدود ۳ پیمانه شیر وجود دارد) برسد، روند از دست رفتن وضعیف شدن استخوان ها که در ارتباط باسن باشد تا ۶ سال و بیشتر پس از سن یائسگی متوقف می شود و استخوان ها با استحکام بیشتری می مانند. یا تحقیق دیگر نشان داده است زنان و مردانی که بیش از ۷۶۰ میلی گرم کلسیم در روز میخوردهاند در مقایسه با آن هائی که کمتر از ۴۰۰ میلی گرم در روز کلسیم میخوردهاند ۶۰ درصد کمتر دچار شکستگی استخوان لگن خاصره می شوند. چقدر کلسیم باید خورد؟ در پاسخ به این سؤال دکتر هنی از دانشگاه کریتون نبراسکا معتقد است در مورد زنان پس از دوران یائسگی برای حفظ استحکام استخوان ها در حدود ۹۰۰-۱۰۰۰ میلیگرم در روز لازم است ولی دکتر هنی اضافه می کند باید توجه شود کهچون پوک شدن و شکستگی استخوانها تحت تأثیر عوامل متعدد دیگری بجز خوردن یا نخوردن کلسیم نیز قرار دارد، خوردن کلسیم در تمام موارد ممکن است نتیجه مورد نظر را در حفظ استحکام استخوانها نداشته باشد از جمله خوردن کلسیم حتی به مقدار زیاد شاید نتواند از پوکی استخوان که ناشی از استعداد ژنتیکی شخص است جلوگیری نماید، و تنها کاری که کلسیم می تواند بکند این است که از کمبود کلسیم استخوانها در شرایطی که قابل جذب باشد جلوگیری کند و از این طریق در جلوگیری از پوکی استخوان کمک نماید.

همچنین ببینید

درمان های جایگزین کمر درد چیست؟

درمان های جایگزین کمر درد چیست؟

درمان های جایگزین کمر درد چیست؟ (کایروپراکتیکchiropractic) کمردرد یکی از شایعترین علل مراجعه بیماران به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *