معماری
خانه / بیماریهای پوست و مو و ناخن / نقش کلیسم وفسفر در بدن
کلیسم وفسفر و کاربرد آن در بدن چیست؟
کلیسم وفسفر و کاربرد آن در بدن چیست؟

نقش کلیسم وفسفر در بدن

نقش کلیسم وفسفر در بدن

کلیسم وفسفر و کاربرد آن در بدن چیست؟

استخوان ها میتوانند مقداری کلسیم و فسفر را ذخیره کنند و ایرا مقداری نیز اضافی برای ذخیره وارد بدن شود. اگر این ذخیره در بدن موجود نباشد در مواقع کمبود کلسیم و فسفر در مواد غذای، ناچار بدن املاح مورد نیاز خود را از استخوانها برداشت میکند.

اگر کلسیم استخوانها که در مواقع احتیاج بدن از دست داده شده به موقع از طریق مواد غذائی جبران نشود، استخوانها از نظر ترکیب کمبود پیدا کرده واستخوانهای طبیعی شکستگی پیدا می کنند.

برای جذب کلسیم در مسیر معده و روده وجود ویتامین D ضروری است. هورمونی که توسط غدد پاراتیروئید ترشح می شود نیز نقش بسیار مهمیدارد. از این نوع غدد ظریف دو تا در هر یک از دو طرف گردن نزدیک به غدهٔ متعارفی (حدود ۱۰ میلیگرم درصد میلی لیتر) نگه می دارد. هرگونه نوسان و تغییر زیاد مقدار کلسیم خون از حد متعارف برای سلامتی انسان خطرناک و در مواردی که مقدار کلسیم و فسفر خون کم است این هورمون میتواندکلسیم و فسفر را به مقدار لازم از استخوانها کشیده داخل خون نماید و در مواقعی که کلسیم و فسفر در خون زیادتر از حد متعارف است میتواند دفع این مواد را به وسیلهٔ کلیه افزایش دهد. بدن در مواردی که برای رشد و ذخیره دوران بارداری و شیردهی احتیاج به کلسیم دارد مقدار بیشتری کلسیم جذب می کند.

ظاهرا زمانی که مواد غذائی زیاد و قوی از نظر کلسیم خورده شود بدن به نسبت کمتری کلسیم جذب کلسیم از مواد گیاهی تا حدودی کمتر از شیر است. وجود مواد سلولزی در سبزیجات و برگهای سبز موجب می شود که در رودهها سریع تر حرکت کرده و در نتیجه جذب کلسیم از سبزیجات کم شود. اسفناج، برگ چغندر و ریواس دارای ماده شیمیائی اسید اگزالیک هستند که با کلسیم ترکیب شده و کلسیم اکسالات میسازد که غیر محلول در مایع های رودهای است و لذا کلسیم جذب نشده از طریق مدفوع دفع می شود.

پوسته خارجی دانه های غلات مانند گندم (سبوس گندم) دارای اسید فیتیک است که با فسفر ترکیب شده و فیتات های تشکیل میدهند. فیتات ها به خصوص در بچه هائی که در بدن آنها مقدار زیادی اسید فیتیک همراه با مقدار کم کلسیم و ویتامین D همراه باشد در کاهش جذب کلسیم نقش دارند. مواد ملین و مسهل نیز جذاب کلسیم را کاهش می دهند. براساس مطالعات وسیع، مقدار کلسیم مورد نیاز روزانه بدن انسان گرم برای بزرگسالان، ۱/۵ گرم در نیمه دوم بارداری و ۲ گرم در دوران شیردهی توصیه شده است. تجربه های متعدد نشان می دهد که عملاً غیرممکن است مقدار کلسیم مورد نیاز بدن تأمین شود مگر اینکه رژیم غذای روزانه شامل شیر باشد و از مواد لبنی نظیر پنیر و ماست به مقدار کافی و مکرر استفاده شود. در برخی موارد که شیر در دسترس نیست و یا به دلیلی نمیتوان مصرف نمود برای احتیاج کلسیم بدن مقداری کلسیم به شکل خالص شیمیای تجویز می شود.

همچنین ببینید

چین های صورت

چین های صورت چگونه بوجود می آیند؟

چین های صورت چگونه بوجود می آیند؟ چین های صورت زیر پوست صورت ماهیچه های …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *