معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / نکاتی از صرف غذا در خارج از منزل
صرف غذا در خارج از منزل
صرف غذا در خارج از منزل

نکاتی از صرف غذا در خارج از منزل

نکاتی از صرف غذا در خارج از منزل

صرف غذا در خارج از منزل:

خوردن غذا در یک رستوران یا در خانهٔ دیگری، بسیار لذت بخشی است. شما دراین مواقع هم می توانید برنامه غذایی خود را پیش بگیرید و از لحظات خود بهره ببرید.با برنامه ریزی و شناخت برنامهٔ غذایی خود و نیز تشخیص صحیح و میزان پرس خواهید برد. غذاهای فریبندهٔ موجود در رستوران ها و غذاخوردن با عده ای از دوستان وآشنایان در مراسم گوناگون،موجب می شود که مااز رژیم غذایی خود دورشویم.گاهی واقعاً اشکالی ندارد، اما چنانچه غذاخوردن در بیرون از خانه یک اتفاق روزمره باشد، چه کنیم ؟ تشخیص اندازه غذا با چشم، به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید چقدر از غذا را به خانه برده و برای وعدهٔ دیگر نگه دارید.

اگر با فهرست غذای وجود غذاهای بیشتر، به شما امکان می دهد انتخاب های مناسب تری داشته باشید. بسیاری از غذاهای رستوران ها و نیز فروشگاه های غذای آماده، به مقدار کمی حاوی سبزیجات و میوه ها میباشند. برای تعديل این مشکلی می توانید قبل از خروج از خانه، سهم غذایی میوه و سبزی خود را صرف کنید. و سپس به رستوران بروید، یا اینکه در رستوران سهم اضافی از میوه و سبزی را سفارش دهید. شما گاهی عادت خود را مانند شرایط بیرون غذاخوردن و پرخوری در تعطیلات تغییردهید. برای مثال: وقتی که تصمیم دارید به رستوران بروید، رستورانی را انتخاب کنید که بتوانید غذاهای سالمتری انتخاب نمایید. به طور کلی چنانچه میخواهید تندرست بمانید و از بروز بیماری دیابت پیشگیری کنید، با استفاده از روش های آسان میتوانید میل به غذا خوردن را در محدودهٔ رستوران مهار نمایید. برخی از رستوران ها نه تنها رعایت نظافت و اصول بهداشت را رعایت نمیکنند، بلکه غذاهای سرخ کرده با چربی های مشکوک ضد سلامتی را سرو می کنند، که باید به شدت از آنها اجتناب کنید.

توصیه های مهم غذایی:

  • برنامهٔ غذایی خود را بشناسید. بدانید چه چاشنی هایی بر آن در هر وعده غذاییدارید و به گونه ای مناسب آنها را انتخاب نمایید. میزان غذا را در هر وعده ببینید.اگر این مقدار برای برنامهٔ غذایی شما زیاد است یا غذای اصلی خود را تقسیم کنید،با یک ظرف یکبارمصرف بخواهید تا اضافهٔ غذای خود را در آن بگذارید. مهم این است که دیابت خود را تنظیم کنید، تا اینکه بشقاب خود را تمیز کنید!
  •  هنگامی که به مهمانی می روید، این عادت را به خود بدهید که غذاهای چرب و بسیار شیرین، به ویژه نوشابه های گازدار و شیرین را کنار بزنید و غذای سالمتری را بخورید. همراه با غذاهای مخصوصاً گوشتی هیچ گونه نوشابه ای به ویژه دوغ و ماست نباید مصرف شود، زیرا موجب فساد مواد غذایی و گوشتی می گردد.
  •  پیش غذاهایی مانند سالاد، آب گوشت، سی و غیره را جداگانه سفارش دهید تا بتوانید مقدار آنها را تنظیم کنید.
  • برخی برای شام خود یک بشقاب سالاد و یا سبزی های تازه مانند کاهو، کلم، نخود فرنگی، تخم مرغ آب پز، با مقداری نان سبوس دار( نان سنگک، نان جو) انتخاب میکنند که البته باید مناسب شرایط مزاجی باشد. از انتخاب غذاهای سرخ شده بپرهیزید و به جای آن غذاهای بخارپز، آب پز یا کباب شده انتخاب کنید.
  • امکان انتخاب غذاهای کم چرب بیشتری را داشته باشد.
  • بدانید چگونه باید زمان تزریق انسولین، و وعده غذایی خود را تنظیم کنید. افرادی که انسولین تزریق می کنند به یاد داشته باشند که ازروی برنامه ،غذا بخورند.
  •  برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که تنظیم دیابت آن ها صرفاً با برنامه غذاییامکان پذیر است، زمان بندی وعده های غذایی چندان ضروری نیست. اما هنگامی بخورید و بقیه را در یک ظرف یک بار مصرف، برای ناهار روز بعد به خانه ببرید، یا غذای خود  یک دوست تقسیم کنید. اسراف در هیچ شرایطی مجاز نمی باشد. در صورت اسراف، خشم خداوند را در پی خواهد داشت. اگر غذای اضافی را خودتان مصرف نمی کنید بدون آن که آغشته به قاشق و چنگال شما شده باشد آن را تمیز ومرتب بسته بندی کنید و به نیازمندان به آن غذا تقدیم کنید.
  • هنگام سفارش گوشت یا ماهی، نوع کبابی آن را سفارش دهید و بخواهید که کره یا روغن به آن اضافه نشود. روغن زیتون طبیعی بهترین روغن برای افزودن به غذاهای شماست، سرکه طبیعی سیب یا انگورو یا کمی لیموترش نیزهاضم غذاست آن را هم فراموش نکنید.
  •  
  • مصرف روغن کنجد و روغن طبیعی زیتون برسرسفره داخل خانه یا در رستوران از کبد شما حفاظت و از یبوست پیشگیری میکند.
  • اگر میدانید که رستوران مورد نظرتان چه غذاهایی دارد، از قبل تصمیم بگیرید که چه می خواهید بخورید، این کار موجب میشود که در لحظهٔ آخر، غذایی پرکالری را بدون فکر انتخاب نکنید.
  •  از انتخاب غذاهای سرخ شده بپرهیزید و به جای آن غذاهای بخارپز آب پز و یا کباب شده، انتخاب کنید.
  • چنانچه همراه غذای خود نان مصرف می کنید، بهتر است از نوع سبوس دار (نان سنگک) باشد و حتماً از مصرف کره های صنعتی همراه با غذا خودداری نمایند.
  •  اگر مهمان بودید، سعی نمایید با خوردن سبزی های پخته، گل کلم، کلم بروکلی، هویج پخته، حبوبات و کمی ماهی، خود را سیرکنید. در پایان صرف غذا، خوردن کمی پنیر یا ۲ عدد خرما به هضم غذا کمک شایان می نماید.
  • از حضور در سر میزهای چرب، رنگی و وسوسه کننده خودداری کنید و درصورتی که اجبار داشته باشید، از ساده ترین و طبیعی ترین غذاها استفاده نمایید. درهم خوری را کنار بگذارید، معدهٔ خود را در ترشح آنزیم های مناسب سردرگم و گیج نکنید، به دیگرسخن، با معدهٔ خود مهربان باشید. 

همچنین ببینید

خواص داروی سیب

سیب خواص شگفت انگیزی دارد!!

سیب خواص شگفت انگیزی دارد!! خواص داروی سیب سیب یک میوه قلیایی و تمیز کننده …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *