معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

مس در انواع منابع غذایی، مانند میگو، صدف ماهی و نیز در دل، جگر و قلوه، آجیل (فندق، گردو، بادام، پسته)، حبوبات (به ویژه عدس، لوبیا، بادام زمینی)، شکلات، کاکائو، غلات (مثل پوسته سبوس، گندم خرد شده و سبوس کشمش)، میوه و سبزیجات (مثل میوه های خشک، قارچ، گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز، گریپفروت و آووکادو)، ملاس و فلفل سیاه و نیز در آب قابل شرب که در لوله های مسی جریان دارد یافت می شود. کروم از عناصر کمیاب ضروری بدن انسان است و بدن برای استفاده از کروم، باید آن را به نوع فعال تبدیل کند. کروم در سبوس ها، ملاس و مخمر آبجو به مقدار زیاد و در سبزیجات و میوه ها و اغلب غذاهای تصفیه شده به مقدار کم و در آب لوله کشی سخت به میزان متوسط یافت می شود.

روی، از مواد معدنی کمیاب است که پس از آهن، از بیشترین میزان در بدن انسان برخوردار است. روی در گوشت قرمز، ماهی، مرغ، بوقلمون یافت می شود. روی موجود در سبزیجات کمتر قابل دسترس بدن است. همچنین لبنیات و تخم مرغ میزان نسبتا خوبی روی دارند ولی جذب روی از این مواد دشوارتر است. بهترین غذاهای حاوی روی عبارتند از: صدف (غنی ترین منبع)، گوشت قرمز، میگو و خرچنگ. روی موجود در لوبیا، نخود، سویا، بادام زمینی، غلات کامل، فیبر، مخمر آبجو، سبزی پخته شده، قارچ، لوبیا سبز و دانه کدو از قدرت جذب کمتری برخوردار است.ید، از عناصر غیرفلزی متعلق به گروه هالوژن ها است.

کمبودید می تواند گواتر یا کرتینیسم شود.

ید در غذاهای دریایی، نمک یددار و بعضی از فرآورده های لبنی یافت می شود. کبالت عنصری فلزی است و جزیی از سیانو کوبالامین یا ویتامین B12 را تشکیل میدهد. کبالت در اکثر غذاهای متداول یافت می شود و جذب آن به سادگی از دستگاه گوارش صورت میگیرد. غنی ترین منابع کبالت، جگر و قلوه و دیگر منابع آن مرغ، ماهی و پنیر هستند. فلوراید، ماده معدنی است که در پوسته زمین و در طبیعت به وفور یافت می شود. فلوراید موجب کاهش پوسیدگی دندان ها و تأثیر بر شکل آنها می شود و بر معدنی شدن دندان ها تأثیر می گذارد. فلوراید از طریق افزودن به آب آشامیدنی، نمک، شیر، نوشیدنی ها، قطره و قرص خوراکی، خمیر دندان های حاوی فلوراید، ژل هایی که معمولاً چهار بار در سال، هر بار ۳ هفته و هر هفته ۱ بار استفاده میشوند، دهان شویه حاوی سدیم فلوراید، وارنیش فلوراید که میتوان ۲ بار در سال و برای افراد با خطر بالای پوسیدگی، ۴ بار در سال استفاده نمود قابل مصرف است. سلنیوم، عنصری شبه فلزی و کمیاب از گروه گوگرد است که در خاک و غذا یافت می شود. سلنیوم، آنتی اکسیدانی قوی است و از واکنش های شیمیایی زیان آوری که در سلول های بدن روی می دهند جلوگیری می کند و در نتیجه، سلول های حمایت شده خواهند توانست بهتر در برابر بیماریهای قلبی، سرطان و اختلالات وابسته به سن، از خود مقاومت نشان دهند. اکثر افراد مقدار کافی سلنیوم را از طریق رژیم غذایی دریافت نمی کنند و پایین بودن مقدار سلنیوم در بدن، فرد را در معرض ابتلا به بیماری های مختلف قرار می دهد زیرا این کمبود، موجب ضعف سیستم ایمنی و ساخته شدن مواد سمی در خون میشود.

سلنيوم درمخمر آب جو، سبوس گندم، کره، ماهی، صدف ماهی، سیر، غلات، تخمه آفتابگردان، آجیل، یونجه، ریشه گیاه بابا ادم، دانه رازیانه، جین سنگ و برگ گیاه بومادران یافت می شود. ویتامین ها مواد لازم بدن برای رشد و تکامل طبیعی هستند. ویتامین ها موادی آلی هستند که مقادیر کم آنها برای عملکرد فیزیولوژیک و متابولیک طبیعی بدن ضروری است. تاکنون ۱۳ ویتامین و حدود همین تعداد ماده معدنی به عنوان «مواد غذایی ضروری» شناخته شده اند. این مواد باید مصرف یا جذب شوند یا در مورد ویتامین D، باید در پوست، از طریق تابش اشعه فرابنفش B ساخته شود. کمبود بعضی از ویتامین ها ممکن است منجر به مرگ شود.

ادامه تغذیه قسمت سوم

همچنین ببینید

اعتیاد به مواد مخدر

چگونه از اعتیاد به مواد مخدر رهایی یابیم؟ (قسمت دوم)

چگونه از اعتیاد به مواد مخدر رهایی یابیم؟ احتمال اعتیاد  در صورت مصرف مقدار کمی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *