معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

غنی ترین منابع غذایی حاوی ویتامین E عبارتند از: آرد گندم، روغن سویا، روغن دانه پنبه، روغن بادام زمینی، مارگارین، آجیل، سویا، تخم مرغ، کره، جگر، سیب زمینی شیرین، و برگ بسیاری از سبزی ها مانند شلغم. ویتامین K، گروهی از کینون های ضروری محلول در چربی ضروری برای ساخت پروترومبین در کبد و تعدادی از پروتئین های وابسته به آن هستند که در انعقاد خون نقش دارند. ویتامین K به شکل گسترده در غذاها، به ویژه سبزیجات دارای برگ سبز، ماست، زرده تخم مرغ، جلبک دریایی، یونجه و روغن کبد ماهی یافت می شود. کمبود ویتامین K موجب کاهش پروترومبین خون می شود که با اختلال انعقاد خون، و خونریزی همراه است و اغلب در اثر جذب ناکافی ویتامین از دستگاه گوارش و یا عدم توانایی مصرف آن در کبد روی می دهد. ویتامین K به منظور کاهش زمان انعقاد در بعضی از بیماری ها و نیز در وضعیت های خونریزی دهنده مرتبط با بیماری های روده و کبد به کار می رود و برای پیشگیری از بیماری خونریزی دهنده نوزادان استفاده می شود

. ویتامین B (تیامین)، ترکیب متبلور و محلول در آبی از گروه ویتامین B کمپلکس است که برای متابولیسم طبیعی و سلامت دستگاه قلب و عروق و اعصاب ضرورت دارد. تیامین نقش کلیدی در تجزیه متابولیک گلوکز برای ایجاد انرژی در بافت های بدن ایفا می کند. منابع سرشار از تیامین عبارتند از: گوشت خوک، احشای حیوانات، سبزیجات دارای برگ سبز، ذرت شیرین، زره تخممرغ، آرد ذرت، برنج قهوه ای مخمر، وآرد وسیوس غلات و دانه ها،

کمبود تیامین به ویژه بر دستگاه عصبی، گردش خون و دستگاه گوارش تأثیر می گذارد و علایم آن عبارتند از: تحریک پذیری، اختلالات عاطفی، کاهش اشتها، التهاب چندین عصب محیطی، افزایش ضربان نبض، تنگی نفس، کاهش حرکات روده و بی نظمی قلب. کمبود شدید تیامین، موجب بروز بیماری بری بری می شود که با پلی نوریت (التهاب همزمان چندین عصب محیطی) بیماری قلبی و خیز (تورم) بدن همراه است. فرم اپیدمیک بری بری عمدتاً در مناطقی که برنج سفید (بدون سبوسا غذای اصلی مردم را تشکیل میدهد دیده می شود.

ویتامین2 B (ریبوفلاوین)، نوعی رنگدانه فلاوینی متبلور و زرد رنگ محلول در آب است که از اجزای مقاوم به حرارت ویتامین B کمپلکس به شمار می آید و با فلاو و پروتئین های خاص ترکیب می شود و به عنوان کوآنزیم در فرآیندهای اکسیداتیو کربوهیدراتها، چربی ها و پروتئین ها عمل می کند.ریبوفلاوین به مقدار کم در کبد و کلیه وجود دارد ولی به مقدار زیاد در بدن ذخیره نمی شود و باید به طور منظم از طریق رژیم غذایی به بدن برسد. منابع رایج ریبوفلاوین عبارتند از: گوشت احشا، شیر، پنیر، تخم مرغ، سبزیجات دارای برگ سبز، گوشت، غلات کامل وحبوبات. کمبود ریبوفلاوین به ندرت روی می دهد و با ایجاد شقاق (شکاف) و پوسته ریزی خشک سطح گوشه های دهان و لب، التهاب موضعی، خشکیدگی پوست، التهاب زبان، ترس از نور، کدورت قرنیه، اضافه شدن رگ های قرنیه، درماتیت سبورئیک اطراف بینی، دهان، پیشانی، گوش ها و بیضه، لرزش بدن، بی حالی، گیجی، تورم بدن، اشکال در ادرار کردن و خارش مهبل همراه است. بیماری کمبود ریبوفلاوین، «اریبوفلاوینوز» نامیده می شود. ویتامین B (نیاسین، اسید نیکوتینیک، ویتامین pp)، نوعی ویتامین متبلور سفید محلول در آب از گروه B کمپلکس است که معمولاً در گیاهان مختلف و بافت های جانوران به شکل نیکوتینامید یافت می شود و برای ساخته شدن کوآنزیم های NAD و NADP ضروری برای اکسیداسیون های بیوشیمیایی لازم است.

ادامه تغذیه قسمت پنجم

همچنین ببینید

زالو

زالو درمانی در غرب

زالو درمانی در غرب در حال حاضر زالو درمانی در کشورهای پیشرفته غربی جایگاه شناخته …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *