معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

نیاسین به عنوان کوآنزیم ضروری برای تجزیه و مصرف تمام مواد غذایی اصلی و برای داشتن پوست سالم، عملکرد طبیعی دستگاه گوارش، نگهداری از دستگاه عصبی و ساخته شدن هورمون های جنسی مورد نیاز است و میتوان از آن برای کمک به کاهش مقادیر بالای کلسترول خون به عنوان دارو استفاده کرد. منابع سرشار نیاسین و پیش ساز آن یعنی تریپتوفان عبارتند از: گوشت، مرغ، ماهی، جگر، قلوه، تخم مرغ، آجیل، کره، بادام زمینی، مخمر آبجو و آرد گندم. علایم کمبود ویتامین و B عبارتند از: ضعف عضلانی، خستگی عمومی، کاهش اشتها، بثورات مختلف پوستی، بوی بد دهان، التهاب دهان، بی خوابی، تحریک پذیری، تهوع، استفراغ، سردردهای عود کننده، حساس شدن لثه ها، تنش و افسردگی۔ کمبود شدید ویتامین B موجب بروز بیماری پلاگر (pellagra) می شود که با درماتیت (التهاب پوست) در بخش هایی از بدن که در معرض نور یا ضربه قرار دارند، التهاب غشاهای مخاطی، اسهال و اختلالات روانی همراه است. دوزهای بالای نیاسین میتوانند باعث مسمومیت شوند که با گرگرفتگی، تهوع، گیجی، اسهال، دردشکم و تفسیر تحمل به گلوکز همراه است. همچنین ممکن است بیماری های قبلی مانند بی نظمی ریتم قلب (آریتمی) و عملکرد غیرطبیعی کبد در اثر مصرف دوزهای بالای نیاسین وخیم تر شوند.

پانتوتنیک (ویتامین B)، جزیی از کوآنزیم A و ویتامینی از گروه B کمپلکس است که به طور گسترده در گیاهان و بافت های حیوانی یافت می شود. اسید پانتوتنیک بر پوست، مخاط، ناخن، مو (نمو و رنگ آن) و سلولهای کبدی، اثر محرک دارد. کمبود ویتامین B موجب اختلال کار کبد، از بین رفتن مخاط های تنفسی و معده ای روده ای می شود. اسید پانتوتنیک در متابولیسم اسید چرب، سنتز کلسترول و هورمون های استروییدی و استیلاسیون پروتئین ها دخالت دارد.

اسید پانتوتنیک در جگر، مخمر، زرده تخم مرغ، غلات کامل و سبزیجات یافت می شود. به طور طبیعی کمبود این ویتامین در انسان دیده نمی شود ولی در موارد به کارگیری رژیم های تجربی فاقد ویتامین مزبور یا در صورت مصرف ترکیبات ضد این ویتامین، علایم کمبود آن به صورت اختلالات گوارشی، افسردگی کرامپ های عضلانی، گزگز و کاهش قند خون بروز می کنند. پیریدوکسین (ویتامین» B)، نوعی ویتامین متبلور سفیدرنگ متعلق به گروه B کمپلکس است که از پیریدین مشتق می شود و به عنوان کوآنزیم ضروری برای ساخت و تجزیه اسیدهای آمینه، تبدیل تریپتوفان به نیاسین، تجزیه گلیکوژن به گلوکز ۱- فسفات، تولید آنتی بادی ها، تشکیل «هم» در هموگلوبین، ساخته شدن هورمون های مهم در عملکرد مغز، جذب صحیح ویتامین و B، تولید اسید هیدروکلریک و منیزیم و حفظ تعادل سدیم و پتاسیم (که موجب تنظیم مایعات بدن و عملکرد دستگاه عصبی و عضلانی اسکلتی میشود) به کار میرود. منابع غنی پیریدوکسین عبارتند از: گوشت (به ویژه احشا)، غلات کامل، سویا، بادام زمینی، آرد گندم و مخمر آبجو، شیر و سبزیجات دارای برگ سبز مقدار کمتری پیریدوکسین دارند. شایعترین علایم کمبود ویتامین B عبارتند از: درماتیت سبورئیک (شوره) اطراف چشم ها، بینی، دهان و پشت گوش: ایجاد شقاق (شکاف) در گوش های لب ها و دهان، التهاب زبان و دهان؛ عصبی شدن؛ افسردگی؛ نوروپاتی محیطی: کاهش لنفوسیت های خون که منجر به تشنج در شیرخواران و کم خونی در بزرگسالان می شود. بیوتین که سابقاً به آن ویتامین H هم گفته میشد، نوعی ویتامین B متبلور، بی رنگ و محلول در آب است که به عنوان کوآنزیم در تولید اسیدهای چرب و نیز در اکسیداسیون اسیدهای چرب و کربوهیدراتها عمل می کند. بیوتین همچنین به مصرف پروتئین، اسید فولیک، اسید پانتوتنیک و ویتامین B2در بدن کمک می کند و در بیان ژن نقش دارد.

ادامه تغذیه قسمت ششم 

 

همچنین ببینید

علل چاقی

علت اصلی چاقی چیست؟!!

علت اصلی چاقی چیست؟!! چاقی ۱– بدکار کردن غدد بدن. ۲- وراثت و عامل ژنتیکی. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *