معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!
تغذیه
تغذیه

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

همه آنچه باید درباره تغذیه سالم بدانیم!!!

منابع غنی بیوتین عبارتند از: زرده تخم مرغ، جگر گاو، قلوه، برنج دارای سبوس، مخمر آبجو، بادام زمینی، گل کلم و قارچ ها. کمبود بیوتین به ندرت دیده می شود و در رژیم های تجربی مبتنی بر مصرف سفیده تخم مرغ مشاهده شده است. علایم کمبود بیوتین در بزرگسالان عبارتند از: افسردگی، توهم، گزگز، بی اشتهایی و تهوع، ممکن است بثورات پوسته ای و قرمز در اطراف چشم ها، بینی، دهان و انتهاها ایجاد شوند. در شیرخواران، کمبود بیوتین با شل بودن، ضعف و بی توجهی به اطراف همراه است. مسمومیت با بیوتین دیده نشده است. ویتامین و B (سیانو کوبالامین)، نوعی ماده متبلور قرمز رنگ محلول در آب است که فرم متداول دارویی ویتامین مزبور را تشکیل می دهد و در متابولیسم پروتئین، چربی ها و کربوهیدراتها ساخته شدن طبیعی خون و عملکرد عصبی دخالت دارد.

سیانو کوبالامین، نخستین ماده حاوی کبالت است که وجود آن برای حیات ضرورت دارد.

ویتامین12 B را نمیتوان به طور صناعی تولید کرد ولی از کشت های Streptomyces griSeuS به دست میآید. منابع غنی غذایی ویتامین 12B عبارتند از: جگر، قلوه، گوشت، ماهی و لبنیات.

کمبود ویتامینB12 به دلیل فقدان فاکتور داخلی (که در معده ساخته میشود) روی می دهد. فاکتور داخلی برای جذب سیانو کوبالامین از دستگاه گوارش ضروری است. کمبود ویتامین و B در افرادی که فقط از رژیم غذایی گیاهی استفاده می کنند نیز روی میدهد. علایم کمبود این ویتامین عبارتند از: عصبی شدن، التهاب عصبی، کرختی و گزگز دست و پا، ضعف در هماهنگی عضلانی و اختلالات قاعدگی، سیانو کوبالامین تزریقی در پیشگیری و درمان کمخونی وخیم (آنمی پرنیسیوز) و کمخونی مگالوبلاستیک به کار میرود.

فولات (اسیدفولیک، ویتامین 9B، فولاسین، اسید پترویل گلوتامیک)، نوعی ویتامین متبلور زردرنگ محلول در آب از گروه ویتامین B کمپلکس است که برای رشد سلول و تولید مثل ضرورت دارد و به عنوان کوآنزیم، همراه با ویتامین 12B و ویتامین C در متابولیسم و مصرف پروتئینها و ساخته شدن اسید نوکلئیک و «هم» برای هموگلوبین عمل می کند کمبود اسید فولیک موجب کاهش رشد بدن، خاکستری شدن مو، التهاب زبان، التهاب دهان، ضایعات دستگاه گوارش و اسهال می شود. همچنین کمبود این ویتامین میتواند منجر به بروز کمخونی مگالوبلاستیک شود. کمبود اسیدفولیک در موارد کاهش آن در رژیم غذایی، سوء جذب، اختلالات متابولیک یا تداخل بعضی داروها با موادغذایی حاوی اسید فولیک روی میدهد.

نیاز به اسید فولیک در دوران بارداری، شیرخوارگی و نیز در دوران استرس افزایش می یابد. دریافت روزانه ۴۰۰ میلی گرم اسید فولیک، قبل از حامله شدن و در اوایل بارداری، خطر بروز اختلالات لوله عصبی را در جنین کاهش میدهد. منابع غنی اسیدفولیک عبارتند از: اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ سبز، جگر، قلوه، مارچوبه، آجیل، آب پرتقال و غلات کامل . ویتامین C (اسید آسکوربیک)، نوعی ویتامین متبلور سفید محلول در آب است که در مرکبات، گوجه فرنگی، توت سیب زمینی و سبزیجات تازه و دارای برگ سبز شامل بروکلی، کلم بروسل، شلغم، جعفری، فلفل شیرین و کلم پیچ یافت می شود. ویتامین C برای ساخته شدن کلاژن و بافت فیبری ماتریکس بین سلول دندان، استخوان، غضروف، بافت همبند و پوست و نیز برای انسجام ساختمانی دیواره مویرگ ها ضرورت دارد. ویتامین C همچنین به مبارزه بدن با عفونت های میکروبی کمک می کند و با سایر مواد غذایی تعامل دارد. علایم کمبود ویتامین C عبارتند از خو نریزی از لثه ها، تمایل بدن به کبودی، تورم یا درد مفاصل، خونریزی بینی، کم خونی، کاهش مقاومت بدن نسبت به عفونت ها و آهسته شدن ترمیم زخمها و شکستگی ها. کمبود شدید ویتامین C موجب بیماری «اسکوربوت» می شود که با کم خونی، اسفنجی شدن لثه ها، تمایل به خونریزی های پوستی مخاطی و سفت شدن عضلات پشت ساق همراه است. علایم دریافت مقادیر بسیار زیاد ویتامین C عبارتند از: سوزش در هنگام ادرار کردن، اسهال، بثورات جلدی و تهوع همچنین ممکن است جذب و متابولیسم ویتامین و B در موارد ازدیاد ویتامین C مختل شود. به ویتامین C، ویتامین ضد اسکوربوت هم گفته می شود. حدود ۷۰٪ از توده غیر چربی بدن انسان را آب تشکیل میدهد. بدن برای عملکرد صحیح به یک تا هفت لیتر آب در شبانه روز نیاز دارد تا دچار کم آبی نشود. مقدار دقیق آب مورد نیاز بدن به میزان فعالیت، دما، رطوبت و سایر عوامل بستگی دارد.

ادامه تغذیه قسمتاول

همچنین ببینید

چگونه از سرطان پیشگیری کنیم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟قسمت دوم

برای پیشگیری از سرطان چه کنیم؟ تحقیقات نشان داده اند که به دلیل مصرف زیاد …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *