معماری
ویتامینA
ویتامینA

ویتامینA چیست؟!

ویتامینA چیست؟!

 این که حداقل مقدار ویتامین A لازم برای بدن یک شخص سالم و بالغ به طور متوسط روزانه حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ واحد بین المللی است مع هذا مقدار لازم ویتامین A که در غذاها هر روز باید خورده شود، از طرف منابع معتبر علمی و تغذیه از جمله شورای تحقیقات ملی آمریکا بیش از ۵ هزار واحد بین المللی تعیین شده است. معمولاً در حدود دو سوم ویتامین A لازم برای بدن از طریق خوردن کاروتن موجود در سبزیجات سبز و زرد و میوهجات زرد (از جمله اسفناج – برگ سبز شلغم – کلم قمری – خردل سبز – هویج – کدو حلوائی – کلم برگ – فلفل قرمز – سیب زمینی شیرین زرد – گیلاس – زردآلو – موز – توت – هلوی زرد – طالبی – گوجه فرنگی – سیر – پیاز – پرتقال – لیمو شیرین) تأمین می شود. غذاهای با منشاء حیوانی نظیر شیر چربی نگرفته و کره و تخم مرغ و جگرو قلوه و بعضی از ماهیها که دارای ویتامین A به صورت اصلی هستند، بقیهٔ ویتامین لازم برای بدن را تدارک می نمایند. ویتامین A مقداری در کبد ذخیره می شود و شخصی که مدتی از نظر ویتامین A خوب تغذیه شده باشد می تواند ماهها از محل ذخیرهٔ ویتامین در کبد استفاده کند. اسراف: باید توجه داشت که اسراف در خوردن ویتامین A مضر است و سلامتی انسان را تهدید می کند و اگر سر خود و بدون تجویز کارشناس تغذیه و پزشک ترکیبات قوی و متراکم ویتامین A خورده شود ممکن است منجر به بیماری خاص هیپر ویتامینوز شده و عوارضی چون سردرد، خشکی پوست، سوزاندن فولیکول مو و طاسی را سبب گردد. جگر انواع حیوانات منبع غنی از ویتامین A است و در حدود ۶۰ گرم جگر گاو (پخته با کمی آب) در حدود ۳۰ هزار واحد بینالمللی ویتامین A دارد. سایر منابع غنی ویتامین A شیر چربی نگرفته، پنیر پرچربی، کره مارگارین که .اضافه کرده باشند و زردهٔ تخم مرغ و قلوه است A به ان ویتامین چون ویتامین A و کاروتن در آب حل نمی شوند بنابراین پس از پختن مواددارای ویتامین A اگر آب غذا کشیده شود اشکالی ندارد و ویتامین A در خود مواد خوراکی باقی میماند، ولی اگر این گونه مواد خوراکی در جریان پختن در تماس با هوا و اکسیژن قرار داشته باشند به علت اکسیده شدن، مقدار زیادی ویتامین A و کاروتن خود را از دست میدهند. بنابراین توصیه می شود در موقع پختن جگر و سایر مواد خوراکی دارای ویتامین A و هم چنین سبزیجات و مواد گیاهی کاروتن دار باید حتی الامکان درب ظرف غذاپزی گذارده شود که مواد خوراکی در حال پختن کمتر در مجاورت هوا باشند. خشک کردن سبزیجات و تخم مرغ و سایر مواد دارای ویتامین A در مقابل هوا موجب از بین رفتن مقدار زیادی ویتامین A می شود ولی اگر عمل خشک شدن در خلاء انجام شود ویتامین آنها حفظ می شود.

همچنین ببینید

شیر مادر

ترکیب شیر مادر چه چیز هایی است قسمت دوم

ترکیب شیر مادر چه چیز هایی است؟! ترکیب شیر مادر در هفته ها و ماه …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *