معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / پرسشهای رایج پیرامون چاقی…
درمان چاقی
درمان چاقی

پرسشهای رایج پیرامون چاقی…

پرسشهای رایج پیرامون چاقی…

برای شروع ورزش چه کار کنیم؟

پاسخ : بهتر است برنامه ورزشی خود را ابتدا با تفریح شروع کنید. مثلاً صبح هنگام به همراه خانواده عازم پیاده روی در پارک و فضای سبز شوید. برای ایجاد انگیزه بیشتر با دوستان و خویشان ساعت معینی را در فضای سبز و محیطهای تفریحی وعده کنید و خود را ملزم به حضور کرده و کار را با پیادهروی تفریحی شروع کنید. کوه پیمایی را نیز در برنامه خود بگنجانید. پس از کسب آمادگی اولیه، تمرینات دویدن آهسته را دنبال کنید؛ خواهید دید که دویدن آهسته از پیاده روی راحت تر است.

 احساس می کنم که برنامه ورزشی خسته کننده و کسلکننده است. علت چیست؟

پاسخ : ذکر این نکته لازم است که قوی ترین نیروی انگیزش برایورزش کردن، اصل لذت بردن است. تندرستی، ظاهری متناسب و با نشاط بودن همگی نتیجه تمرینات صحیح و لذت بخش است لذا یکنواختی در نوع تمرینات، بسته بودن محیط، به تنهایی ورزش کردن، خستگی های قبل از تمرینات یا دیر خوابیدن در شب ها، شدت و سنگینی تمرینات وغیره می تواند باعث دلسردی و خسته کننده شدن ورزشی شود. پیشنهاد میشود در این رابطهبا متخضص ورزش مشورت کنید.

کاهش وزن به روش سریع که در تبلیغات به آن اشارهمی شود چه ضررهایی دارد؟

پاسخ: به اختصار به ضررهای کاهش سریع وزن اشاره می کنیم:

– پیری زودرس و چین و چروک های صورت و دیگر اندام ها

– شل شدن عضلات و مصرف بافت های بدون چربی به جای چربیهای اضافه

– تحلیل عضلات قلب و احتمال بروز ناراحتیهای قلبی

— شدت ریزش موها و یبوست

– بیماری های روحی و عصبی

– مقطعی بودن برنامه و از بین رفتن انگیزه برای ادامه رژیم با توجه بهدشوار بودن این نوع رژیم ها

خوردن قرصهای چربی سوز به منظور لاغر شدنچگونه است؟

پاسخ : منابع علمی موجود اثرات قرصهای چربی سوزرا در کاهش وزن تأیید نمی کنند. ضمن این که هنوز هیچ کدام از قرصهای موجود تأییدیه جهانینداشته و احتمال بروز خطر در سلامتی مصرف کننده را به دنبال دارند.

چگونه متوجه شویم که در حال افزایش وزن هستیم؟

پاسخ : ساده ترین راه تنظیم دور کمر با کمربند است. ولی وزن کشیهر چند روز یکبار می تواند به طور دقیق میزان افزایش وزن و یا تعادل در وزنرا نشان دهد. پیشنهاد می شود یک دستگاه سنجش وزن خریداری کرده و درمحلی که جلو چشمتان باشد قرار دهید و نتایج وزن کشی را ثبت کنید.

پیاده روی چه میزان می تواند بر کاهش وزن تأثیرگذار باشد؟

پاسخ : ورزش، مکمل رژیم غذایی در برنامه کاهش وزن است و به راحتی نمیتوان فقط با ورزشی نسبت به کاهش وزن اقدام نمود برای مثال در یک برنامه پیادهروی با سرعت ۴/۹ کیلومتر بر ساعت از ۱۸۰ تا ۲۲۰ کالری انرژی مصرف میشود. پس برای حذف یک کیلوگرم چربی که نیاز به مصرف ۷۷۰۰ کالری انرژی دارد باید به طور متوسط حدود ۴۰ ساعت پیاده روی کرد.

استفاده از محصولات لاغری مثل صابون، ژل، کرم و… موجود دربازارچگونه است؟

پاسخ : برای لاغر شدن و کاهش وزن، وجود دوفاکتور اساسی یعنی رژیم غذایی و ورزش و در ادامه اصلاح عادات و رفتار تغذیه ای و شیوه زندگی لازم است. لذا استفاده از چنین محصولاتی توصیه نمی شود. هرچند ممکن است.اثرات کوتاه مذت و گذرا داشته باشند.

آیا داشتن چربی همان چاقی است؟

پاسخ : اگر منظور چربی خون باشد، خیر. افراد زیادی وجود دارند که علیرغم اندام متناسب چربی خون بالایی دارند ولی به طور معمول افراد چاقیدچار چربی خون نیز هستند.

 خوردن نوشابه در برنامه روزانه چه تأثیری بر چاقی دارد؟

پاسخ : به طور کلی هیچ یک از متخضصین تغذیه خوردن روزانه نوشابههای گازدار و حتی نوشابههای رژیمی را تأیید نمی کنند. ضمن اینکه تمامی نوشابههای گاز دار روی دستگاه گوارش اثر نامطلوب دارند، از نظرمقدار کالری نیز یک لیوان نوشابه حدود ۱۰ حبه قند، یعنی تقریبا معادل ۱۰۰کالری انرژی دارد، که برای مصرف این مقدار انرژی تقریباً باید نیم ساعتپیاده روی انجام داد.

شروع رژیم غذایی کاهش وزن در کودکان از چه سنی مناسب است؟

پاسخ : از سن ۹ سالگی به بعد به طور معمول کودکان قادر به پیروی دقیق تری از رژیم غذایی هستند. در این سنین حذف مواد غذایی با ارزش پائین و پر از انرژی در دستور کار قرار میگیرد. در هر صورت رژیم کودکان و نوجوانان باید تحت نظر کارشناسان انجام شود.

همچنین ببینید

آب

با آب معالجه شويد..!

با آب معالجه شويد..! آب آب یکی از مواد مایع و فراوان‌ترین مادهٔ مرکب بر …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *