معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / چطور مواد خوراکی ممکن است در آرام بخش مغز مؤثر باشند؟
مواد خوراکی آرام بخش مغز
مواد خوراکی آرام بخش مغز

چطور مواد خوراکی ممکن است در آرام بخش مغز مؤثر باشند؟

چطور مواد خوراکی ممکن است در آرام بخش مغز مؤثر باشند؟

 موادی نظیر کوورستین در پیاز به عنوان مسکن وجود دارد ولی شاید دهها مواد مفید آرام بخش دیگر در مواد خوراکی وجود دارند که تا به حال کشف نشده و چه بسامسکن های دیگری که اثرشان شبیه مورفین است نیز در مواد خوراکی باشد که در گیرندههای افیون سلول های مغز مستقر شوند و خواص تسکین و آرام بخش داشته باشند و ترکیبات دیگری در مواد خوراکی می توانند فعالیت و مقدار مواد انتقال دهندههای عصبی” نظیر مادهٔ سروتونین ” را تحریک کنند. و باعث ایجاد آرامش شوند. برای مثال تحقیقات نشان می دهد که عسل و شکر روی ترشح سروتونین مغز اثر می گذارند و در برخی اشخاص موجب آرامش و خواب می شوند و گلوکوز و به طور کلی قند ممکن است روی رشته های اعصاب در بخشهایپوتالاموس مغز تأثیر گذارند. بعلاوه برخی غذاها دارای ترکیبات پپتید” هستند و یا در رودهها موجب آزاد شدن پپتیدها شده و مستقیماً پیام آرام بخش به سیستم اعصاب ومغز می فرستند.

مواد خوراکی و گیاهان خوراکی که دارای خواص آرام بخش هستند

انیس، بذر کرفس، میخک، زیره، رازیانه، سیر، زنجبیل، عسل، پوست لیموترش،پیاز، پوست پرتقال، جعفری، مریم گلی، نعناع، شکر، چای و به طور کلی هر ماده خوراکیسرشار از هیدراتهای کربن نظیر نشاسته و شکر.

ریحان منبع خوبی از منیزیم است که باعث آرامش اعصاب، شل شدن عضلات و راحتی رگ‌های خونی می‌شود. همچنین در ریحان خواص ضدباکتریایی و ضدالتهابی دیده شده که برای بهبود افراد مبتلا به ورم مفاصل (آرتریت روماتوئید) یا التهاب روده مفید می‌باشد. با مصرف مشتی برگ ریحان به همراه غذا، علاوه بر مزه‌ای دلپذیر، مقدار زیادی آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین C نیز دریافت خواهید کرد.
برای این که طعم و عطر ریحان از بین نرود، می‌توان آن را در انتهای پخت به غذا اضافه کرد. گفتنی است که بادرنجبویه و بابونه هم از سبزی‌های معروف در رفع استرس و کاهش اضطراب می‌باشند.

ریپتوفان یک اسیدآمینه‌ی ضروری برای بدن است که باعث ساخت سروتونین در مغز و در نتیجه تسکین و آرامش می‌شود.
شکلات تلخ جدا از خواص آنتی‌اکسیدانی آن، سبب تقویت قلب می‌گردد، لذا به هنگام خرید شکلات دقت کنید تا میزان کاکائوی آن زیاد و شکرش کم باشد.

همچنین ببینید

کنترل حملات مغزي

حملات مغزى را چگونه کنترل کنیم؟!

حملات مغزى را چگونه کنترل کنیم؟! کنترل حملات مغزى توجه ادامه نکات ضروری دیگر اشاره …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *