معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / چندین راه برای کنترل عصبانیت ….
عصبانیت
عصبانیت

چندین راه برای کنترل عصبانیت ….

عصبانیت چیست ؟

عصبانیت یك حالت هیجانی است كه از لحاظ شدت می تواند خفیف ، شدید یا ویرانگر باشد . همانند دیگر هیجانات عصبانیت موجب تغییرات  متعدد زیستی  و فیزیولوژیكی  می شود ؛ مثل افزایش فشار خون ، ضربان قلب ، تنفس و…

کنترل عصبانیت

 

 

 وقتی آرام شدید، عصبانیت خود را بروز دهید

به محض اینکه توانستید خود را کنترل و درست فکر کنید، ناراحتی و عصبانیتتان را به طریقی قاطع اما غیرمقابله‌ ابراز کنید. نگرانی‌ و نیازهایتان را واضح و مستقیم بیان کنید، بدون اینکه بخواهید کسی را ناراحت یا کنترل کنید.

 ورزش کنید

فعالیت فیزیکی می‌تواند راه خروجی احساسات باشد، مخصوصاً اگر در حال انفجار هستید. اگر احساس می‌کنید عصبانیتتان شدیداً بالا رفته است، به پیاده‌روی یا دو بروید یا زمانی را به انجام فعالیت فیزیکی موردنظرتان اختصاص دهید. فعالیت‌جسمانی موادشیمیایی مختلفی را در مغز فعال می‌کند که باعث می‌شود احساس شادی بیشتری داشته و خیلی بیشتر از قبل احساس آرامش کنید.

 قبل از حرف زدن فکر کنید

در آن لحظه که از عصبانیت داغ کرده‌اید، خیلی راحت اتفاق می‌افتد که چیزی به زبان بیاورید که بعد احساس پشیمانی کنید. قبل از اینکه حرفی بزنید، زمانی وقت صرف کنید تا هم خودتان خوب فکر کنید و هم اجازه دهید افراد دیگر درگیر در آن موقعیت خوب فکر کنند.

 راهکار ممکن را مشخص کنید

به جای اینکه روی موضوعی که عصبانیتان کرده تمرکز کنید، به این فکر کنید که چطور می‌توانید آن مشکل را حل کنید.

اتاق نامرتب فرزندتان عصبانیتان کرده است؟ در آن را ببندید. آیا همسرتان هر شب برای شام دیر به خانه می‌رسد؟ برنامه شام را عقب‌تر بیندازید — یا توافق کنید که خودتان چند روز هفته را به تنهایی شام بخورید. به خودتان یادآور شوید که عصبانیت هیچ چیز را حل نمی‌کند و فقط ممکن است همه چیز را بدتر کند.

 جملات “من” دار استفاده کنید

برای جلوگیری از انتقاد کردن و تقصیر را به گردن کسی انداختن — که ممکن است فشار موقعیت را بیشتر کند —برای توصیف وضعیت از جملات “من” دار استفاده کنید. محترمانه و مشخص صحبت کنید. مثلا به جای اینکه بگویید، “تو هیچ وقت در کار خانه به من کمک نمی‌کنی”، بگویید، “من ناراحتم که بدون اینکه به من برای جمع کردن ظرف‌ کمک کنی، میز غذا را ترک کردی.”

 کینه به دل نگیرید

بخشش ابزار بسیار قدرتمند است. اگر اجازه دهید عصبانیت و سایر احساسات منفی، احساسات مثبت را در شما از بین ببرد، خواهید دید که غرق در تلخی حس بی‌انصافی می شوید. اما اگر بتوانید کسی که عصبانیتان کرده را ببخشید، هر دوی شما می‌توانید از آن موقعیت درس بگیرید. واقع بینانه نیست که انتظار داشته باشید همه درست همانطور که شما دوست دارید رفتار کنند.

برای از بین بردن فشار موقعیت، از شوخ طبعی استفاده کنید

شوخی کردن می‌تواند کمی از فشار را کم کند. البته منظور ریشخند و مسخره کردن نیست چون می‌تواند به احساسات طرف مقابل آسیب زده و همه چیز را بدتر کند.

 مهارت تمدد اعصاب را تمرین کنید

وقتی از کوره در می‌روید، مهارت‌ تمدد اعصاب را وارد کار کنید. تمرینات تنفس عمیق، تجسم یک صحنه آرامش‌ بخش، تکرار یک کلمه یا جمله تسلی‌ بخش می‌تواند کمکتان کند. همچنین می‌توانید به موسیقی گوش دهید، در دفترخاطراتتان بنویسید یا چند حرکت یوگا انجام دهید.

 بدانید چه زمان باید کمک بگیرید

یاد گرفتن کنترل عصبانیت برای همه سخت است. اگر عصبانیتتان خارج از کنترل به نظر می‌رسد، می‌توانید کمک بگیرید تا کاری نکنید که بعد پشیمان شوید یا به اطرافیانتان صدمه بزنید. کلاس‌ کنترل اعصاب یا یوگا و همچنین مشاوره گرفتن از یک روانشناس می‌تواند کمک خوبی برای شما باشد.

درمان گیاهی 

  •  به عنوان درمان روزی سه بار آب خنک را در کف دست تمیز شده  خود ریخته و در بینی استنشاق کنید. بعد به اندازه  یک عدس انفیه را به وسیله نی یا شیء مشابه، در هر سوراخ بینی بکشید، و نیز آبلیمو، آب کرفس و آب هویج را مخلوط کرده و میل کنید.
  •  ۱۰ گرم افسنطین، ۵۰ گرم گل استو خدوس هندی و ۱۰۰ گرم برگ خرفه را در یک لیتر آب ۵ دقیقه بجوشانید بعد ۲۰ دقیقه دم کنید. سپس صاف و شیرین کرده، هر صبح، ظهر و شب یک فنجان از آن بنوشید.
  •  زیررہی کرمانی و افتیمون شامی ازھر کلام ۲۰۰ گرم، کرویا ۱۰ گرم و زعفران ۲ گرم همه را نرم بسایید و هر روز صبح، ظهر و شب هر مرتبه یک قاشق شربت خوری از آن راکفلمه کنید.

همچنین ببینید

کنترل حملات مغزي

حملات مغزى را چگونه کنترل کنیم؟!

حملات مغزى را چگونه کنترل کنیم؟! کنترل حملات مغزى توجه ادامه نکات ضروری دیگر اشاره …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *