معماری
خانه / مغز و سیستم اعصاب / چگونه از استرس در زندگی خود بکاهیم
استرس
استرس

چگونه از استرس در زندگی خود بکاهیم

چگونه از استرس در زندگی خود بکاهیم

مجموع واکنش های جسمی و ذهنی (عاطفی) آدمی در برابر محرکهای ناخواسته  ی خارجی و داخلی که برهم زننده ی ثبات داخلی بدن باشد، استرس نام دارد. اگر این واکنش ها ناکافی یا نامناسب باشند ممکن است به بیماری منجر شوند. استرس عموماً پس از ادراک وضعی ناخواسته یازیان بار آغاز میشود. این احساس تنش نام دارد. تنش احساس به هم خوردن تعادل فیزیولوژیکی است و استرس واکنش بدن برای رفع اثر عامل تنش زا. زندگی هرچه سادهتر باشد استرس کمتر است. روستاییان کمتر از شهرنشینان و شهرنشینان کمتر از ساکنان شهرهای بزرگ و پرجمیعت با عوامل استرسزا روبه رو هستند.

استرس بر دو نوع است: استرس های بزرگ و استرس های کوچک (مینی استرس ها). استرس های بزرگ در زندگی هر شخصی به ندرت اتفاق میافتند، مثل از دست دادن یک عزیز، از دست دادن شغل و بیکار شدن، ورشکستگی، طلاق و مانند آن ها. بدن در برابر استرس های بزرگ در سه مرحله عمل میکند که از موضوع بحث ما خارج است. آنچه بیشتر مورد بحث ماست مینی استرس ها هستند که در هر شبانه روز بارها آدمی با آنها روبه رو می شود. مینی استرس ها مانند قطره های آبی که اگر مدام از ارتفاعی روی سنگی بچکند آن را سرانجام سوراخ میکنند، بر اثر تکرار آدمی را از پادرمی آورند. مینی استرس ها به قرار زیرند:

– استرس انتظار در صف (نان، آنچه با کوپن توزیع می شود، پمپ بنزین، پشت چراغ قرمز راهنمایی، اتاق انتظار پزشک، بانک ها، اداره پست، اتوبوس و…)؛

– استرس ناشی از خاموشی ناگهانی برق

– استرس ناشی از قطع آب لوله کشی

– استرس حاصل از دعوای زن و شوهر در خانه (که متأسفانه در اکثر فرهنگ ها شایع است)
– استرس داشتن ماشین (و دردسرهای مربوط به آن) یا نداشتن ماشین (و دردسرهای مربوط به آن)

– استرس دانش آموزان در کلاس درس، ناشی از معلمی که درس میپرسد

– استرس امتحان یا آزمایشات مختلف

– استرس داشتن بیمارصعب العلاج یا علاج ناپذیردرخانه

– استرس ناشی از وجود همسایگان عاری از فرهنگ آپارتمان نشینی

– استرس ناشی از بی اعتنایی مأموران ادارات در انجام وظایف خود

– استرس ناشی از بلندگوها و صدای دلخراش آنها در معابر

– استرس ناشی از رانندگان بی توجه به مقررات راهنمایی، برای عابران و دیگر رانندگان و…

عکس العمل بدن در برابر عوامل استرس زا:

بدن برای مقابله با عوامل استرس زا به طرق مختلف عمل میکند:

۱- ضربان قلب سریع تر می شود تا خون کافی به اعضا برسد تا بتوانند با استرس مقابله کنند.

۲- بر اثر تنگ شدن رگهای سطحی بدن، خون از پوست متوجه ی مغز و عضلات می شود تا با عوامل استرس زا بهتر مقابله شود.

۳- آدرنالین (هورمون هیجان) به مقدار بیشتر از بخش مرکزی غده ی فوق کلیه ترشح می شود.

۴- بر تعداد گلبولهای قرمز خون افزوده میشود تا اکسیژن کافی به مغز (که بزرگترین مصرف کننده اکسیژن است) برسد.

۵- عوامل انعقاد خون در بدن بیشتر ترشح می شوند تا در صورت زخمی شدن خون زودتر بند بیاید.

۶ گوارش تقریباً تعطیل میشود. خشک شدن دهان نیز یکی از آثار آن است.

همچنین ببینید

خستگی های عصبی

خستگی های عصبی تان را درمان کنید..!

خستگی های عصبی تان را درمان کنید..! خستگی های عصبی برای رفع خستگی های عصبی …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *