معماری
خانه / بیماریهای استخوان مفاصل و ماهیچه ها / چگونه از پوکی استخوان در امان باشیم …
پوکی استخوان
پوکی استخوان

چگونه از پوکی استخوان در امان باشیم …

چگونه از پوکی استخوان در امان باشیم …

 

 

پیشگیری از پوکی استخوان

 

برای پیشگیری از پوکی استخوان باید از تغییر نحوه زندگی و مصرف دارو استفاده کرد.

ورزش در دوران نوجوانی برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان اهمیت بسیار دارد. ورزش و تغذیه مناسب در بقیه عمر، تحلیل رفتن استخوان را به تأخیر میاندازد.

پریدن، پیاده روی و بالا رفتن از پله، سه بار در هفته به میزان ۷۰ تا ۹۰ درصد حداکثر تلاش، همراه با مصرف روزانه ۱۵۰۰ میلی گرم کلسیم، تراکم استخوان مهره  کمری را طی مدت ۹ ماه، ۵٪ افزایش میدهد.

افرادی که کاهش توده استخوانی یا پوکی استخوان در آنها تشخیص داده شده است باید برای تعیین برنامه ورزشی به منظور پیشگیری از شکستگی استخوان با پزشک مشورت نمایند.

 

عدم استعمال دخانیات و ننوشیدن الکل به طور شایع برای پیشگیری از بروز پوکی استخوان توصیه میشوند.

پیشگیری از زمین خوردن، موضوع ویژه در افراد مبتلا به پوکی استخوان به شمار میرود.

 

تأثیر ویتامین D بر پوکی استخوان 

 

تغذیه صحیح، باید حاوی کلسیم و ویتامین D کافی باشد.

بیمارانی که در خطر استخوان قرار دارند (مثلاً افراد تحت درمان با کورتون) معمولا باید از مکمل  ویتامین D و کلسیم و غالبا از بیسفوسفونات استفاده کنند. بیسفوسفونات را علاوه بر درمان پوکی استخوان می توان به منظور پیشگیری از موارد بسیار پر خطر این اختلال مورد استفاده قرار داد.

داروی دیگری که برای پیشگیری از پوکی استخوان توصیه می شود، رالوکسیفن (Evista) نام دارد که نوعی داروی تعدیل کننده انتخابی گیرنده استروژن (SERM) است.

استروژن درمانی، روش مناسبی برای پیشگیری از پوکی استخوان است ولی تنها در موارد ضرورت واقعی باید تجویزشود.

تجویز تستوسترون در مردان مبتلا به کم کاری غدد جنسی، موجب بهبود کمیت و کیفیت بافت استخوانی می شود.

اگر چه بسیاری از افراد مقدار کافی ویتامین D را از طریق نور آفتاب به دست می آورند، این موضوع در افرادی که در نقاط مرتفع زندگی میکنند، افراد خانه نشین یا افرادی که به طور منظم از کرم یا لوسیون ضد آفتاب استفاده می کنند صادق نیست.

با آنکه ویتامین Dدر ماهی  چرب (مثل تون و ساردین  و زرده تخم مرغ یافت می شود چنانچه هر روز از این مواد استفاده نمی کنید مکمل کلسیم همراه با ویتامین، جایگزین مناسبی به شمار می آیند. کلسیم همچنین در مغز بادام، کلم بروکلی، کلم پیچ پخته شده، کنسرو ماهی آزاد با استخوان، فرآورده جو و سویا، مانند پنیر سویا به وفور یافت می شود.

همچنین ببینید

کمردرد

چگونه کمردرد را تشخیص دهیم؟؟

چگونه کمردرد را تشخیص دهیم؟؟ چگونگی تشخیص کمردرد معمولا تشخیص علت زمینه ای کمردرد به …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *