معماری
خانه / بیماریهای مخصوص زنان / چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم
عوارض دوران یائسگی
عوارض دوران یائسگی

چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم

چگونه با عوارض دوران یائسگی “مبارزه کنیم

بتدریج که زن به دوران یائسگی نزدیای میشود تولید هورمونهای زنانه استروژن وپروژسترون رو به کاهش می گذارد و بالاخره تولید این دو هورمون آن چنان کم میشود که عادت ماهیانه قطع شده و عوارض فیزیکی نظیر داغ شدن و یا به اصطلاح گر گرفتن و ناراحتیهای روحی و اعصاب و اضطراب و بیحوصلگی آغاز میگردد. بعلاوه با کاهش تولید هورمون استروژن ممکن است عوارض ارگانیا نیز ظاهر شود. مثلاً چون هورمون استروژن برای تنظیم کلسترول خون نقش دارد با کاهش تولید آن کلسترول خون بالا می رود و در دورهٔ یائسگی احتمال بیماری های قلبی افزایش مییابد. نقش دیگر استروژن اثری است که در جذب کلسیم کافی برای استخوانها دارد و استحکام استخوانها را تأمین می کند. و همین که تولید هورمون استروژن رو به کاهش گذارد استخوانها به سرعت کلسیم خود را از دست میدهند و در این دوران اگر تلاشی برای خوردن مواد کلسیمی کافی نشود ممکن است استخوانها ضعیف و پول شوند یعنی زن به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود.

* بيماري قلبي عروقي:
وقتي سطوح استروژن بدن تان کاهش مي يابد خطر بيماري قلبي عروقي در شما افزايش مي يابد. به طوري که به تدريج شيوع بيماري قلبي منجر به مرگ زنان، همانند مردان مي گردد.

مي توانيد از اقدامات بسياري براي کاهش خطر بيماري قلبي کمک بگيريد از جمله اقدامات کاهش دهنده ي ابتلا به بيماري قلبي عبارت هستند از: ترک سيگار در صورت مصرف آن، کاهش و کنترل فشار خون بالا، اجراي منظم تمرينات بدني و فعاليت هاي بدني هوازي و يا پيروي از يک رژيم غذايي سالم حاوي چربي اشباع کم و مقادير فراوان از غلات کامل و سبزي ها و ميوه ها.
* استئو پروز (پوکي استخوان):
در طي چند سال اول پس از يائسگي ممکن است با يک نسبت سريعي تراکم توده استخواني شما کاهش يابد که اين امر شما را در خطر ابتلاء به پوکي استخوان قرار مي دهد. پوکي استخوان موجب ضعيف و نازک شدن استخوان ها مي گردد و منجر به افزايش خطر شکستگي استخوان مي گردد.
زنان بالغ در دوران پس از يائسگي به ويژه مستعد شکستگي استخوان هاي: لگن، مچ و ستون فقرات هستند. به همين علت دريافت مقادير کافي کلسيم و ويتامين D در اين دوران اهميت بسياري دارد( در حدود 1200 تا 1500 ميلي گرم کلسيم در روز و 800 واحد بين المللي ويتامين D در روز).
انجام فعاليت بدني منظم نيز در عدم پيشرفت پوکي استخوان اهميت دارد. تمرينات بدني قدرتي و تقويت کننده مانند پياده روي و دويدن آهسته به ويژه براي تقويت استخوان هاي شما مفيد هستند. البته لازم به ذکر است که تقويت ذخيره استخواني از سنين نوجواني و جواني ضروري مي باشد و در اين سنين شما تنها از عدم پيشرفت پوکي استخوان مي توانيد پيشگيري نماييد.
* بي اختياري يا عدم کنترل ادرار:
به موازات اين که بافت هاي واژن و رحم شما خاصيت ارتجاعي خود را از دست دهند ممکن است که در خود يک سري مشکلات ادراري به صورت سوزش ادرار و نيز تکرر ادرار را تجربه نماييد. اغلب پس از اين مراحل يک دفع ادرار نا خواسته رخ مي دهد اين حالت، بي ‌اختياري ادراري همراه با فوريت (Urge) ناميده مي شود که بيمار به محض احساس ادرار دچار ريزش ادرار مي‌ شود و قادر به کنترل ادرار تا رسيدن به دستشويي نيست و يا ممکن است دچار دفع بي اختيار ادرار به هنگام سرفه کردن، خنديدن و يا بالا رفتن از جايي(بي اختياري ادراري استرسي) گردد.

همچنین ببینید

سرطان پستان

رژیم های غذای ضد سرطان پستان

رژیم های غذای ضد سرطان پستان غذای که انسان می خورد ممکن است در جلوگیری …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *