معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / چگونه وزن خود را کم کنیم؟!
کاهش وزن
کاهش وزن

چگونه وزن خود را کم کنیم؟!

چگونه وزن خود را کم کنیم؟!

کاهش وزن

۱) از میان سه عامل کم خوردن، سوخت و ساز و ورزش می توان گفت که از همه مهمتر کم خوردن و کاهش انرژی دریافتی است.

میزان انرژی دریافتی باید ۵۰۰ کیلوکالری در روز کاهش یابد در این حالت در هفته نیم کیلوگرم از وزن کاسته میشود که میزان مناسب و  مطلوب است۔ علیرغم اینکه باید هر هفته یک دوم کیلو از وزن کاسته شود بسیاری از مردم علاقه دارند. که خیلی سریع لاغر شوند که برای این کار رژیم های سخت و شدید مورد نیاز است (مثلاً انرژی دریافتی کمتر از ۶۰۰ کیلو کالری در روز) بی شک چنین رژیم سختی باعث کاهش وزن می شود اما باید توجه داشت عمده کاهش وزن اولیه در چنین رژیمی به دلیل از دست رفتن آب بدن است و نه چربی به علاوه این رژیم میتواند باعث تجزیه پروتئینها و عضلات بدن شود که عارضهای سوءو نامطلوب است اگر چه این گونه رژیم های سخت می تواند به سرعت وزن را کاهش دهد اما سودبخش بودن ان در درازمدت جای سؤال است. زیرا احتمال سازش بدن به کاهش انرژی وجود دارد به علاوه کاهش سریع وزن باعث می شود که این کاهش به سرعت جبران شود و وزن مجدداً .افزایش یابد لذا بهترین رژیم غذایی ان است که انرژی دریافتی را ۱۰۰۰ – ۵۰۰ کیلو کالری در روز کاهش دهد و به صورت مداوم و درازمدت و در حد ۰/۵ کیلوگرم در هفته کاهش وزن ایجاد شود. ۲) ورزشی منظم می تواند علاوه بر افزایش مصرف انرژی و کاهش وزن باعث تناسب اندام و بهبود عملکرد بدن شود. پزشک مشاورہ می طلبد.

۳) علت چاقی میتواند مشکلات روحی و احساسی باشد که توجه پزشک و مشاوره جدی را می طلبد.

۴) داروهایی که باعث بی اشتهای می شوند ارزش چندانی ندارد زیرا ممکن است فرد به آنها عادت کند.

۵) ترکیبات هورمونی مانند هورمون تیروئید نباید تجویز شود

۶) در افراد بشدت چاق (۴۰ <BMR) که رژیم غذایی در آنهاموفقیت آمیز نبوده است می توان بعنوان آخرین راه حل و در موارد خاص به اعمال جراحی متوسل شد.

همچنین ببینید

علل چاقی

علت اصلی چاقی چیست؟!!

علت اصلی چاقی چیست؟!! چاقی ۱– بدکار کردن غدد بدن. ۲- وراثت و عامل ژنتیکی. …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *