معماری
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / کاملترین نسخه رژیم غذایی نوزاد در طب سنتی
رژیم غذایی نوزاد
رژیم غذایی نوزاد

کاملترین نسخه رژیم غذایی نوزاد در طب سنتی

کاملترین نسخه رژیم غذایی نوزاد در طب سنتی

رژیم غذایی نوزاد

ظرف چند سال آینده، کودک شما صاحب عادات غذایی مشخصی خواهد شد که تاثیرات درازمدت بر سلامت او خواهد داشت. اگر تا به حال واقعاً فکر نکرده اید که باید چه چیزی بخورید، زمان مناسبی است که به خاطر کودکتان به این موضوع فکر کنید.

کربوهیدراتها: برنج، ماکارونی، نان، سیبزمینی باید قسمت اعظم رژیم غذایی خانواده شما را تشکیل بدهند. غلات کامل و سبوس دار حاوی مواد مغذی ضروری هستند به شرط آن که این ماده حیاتی طی فرآیند تصفیه از آنها گرفته نشوند. در هر حالی کودک شما نمی تواند مقدار زیادی سلولز مصرف کند، بنابراین ترکیبی از غلات کامل و تصفیه شده، میتواند ایده ال باشد.هنگامی که کودک، همراه شما غذا میخورد، دفع مدفوع زیاد نشانه آن است که احتمالاً در رژیم غذائیش سلولز زیادی وجود داشته است.

اگر در خانواده شما سابقه بیماری روده وجود دارد، توصیه میشود که غذاهایی را که با گندم یا آرد آن تهیه می شوند از جمله ماکارونی یا نان، دست کم برای یک سال از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید.

24101

پروتئین: گوشت، ماهی، پنیر، آجیل و حبو با ازآن جمله اند. ما همه در رژیم غذائی مان به مقداری پروتیین نیاز داریم، ولی اغلب ما بیش از حد این ماده را مصرف می کنیم. غذاهای پروتیینی منبع خوب ویتامین و مواد معدنی هستند.

چربی: هر چند بزرگسالان باید در  رژیم های غذایی کم چرب باشند، اما نوزادان و کودکان نوپا، بخش اعظم انرژی خود را از چربی ها می گیرند، بنابراین به چربی های سالم، بیشتر از بزرگسالان نیاز دارند. نوزادان شما تقریبا به نیمی از انرژی یا کالری ای که شما به آن نیاز دارید، احتیاج دارند،  ولی معده آنان بسیار کوچکتر از معده شماست و معده نمیتواند مقدار زیادی غذا را در خود نگه دارد. برای کودکان زیر ۱۲ ماه از مصرف شیر گاو به جای مایعات دیگر خودداری کنید، ولی بعد از این سن، از شیر پرچرب استفاده کنید تا کودک دست کم دو ساله شود. شیرهای سویا و یا شیرهایی که از سایر حیوانات از جمله بز یاگوسفند دوشیده می شوند، بهتر است که در این مرحله به کودک داده نشوند. به خانواده هایی که در آنها سابقه آلرژی، اگزما و آسم وجود دارد، توصیه میشود که محصولات لبنی را به تدریج به کودک بدهند و بهتر آن که در سال اول از دادن آنها به کودک خودداری کنند.

میوه و سبزی: بخش ضروری دیگری از رژیم غذایی ما میوه و سبزیجات هستند که هم ویتامینها و هم سلولز بدن را تأمین می کنند. میوه و سبزیجات تازه، به طرز خاصی سالم هستند. سعی کنید در سبزی هایی که اعضای خانواده تان استفاده می کنند، تنوع ایجاد کنید. سبزیهای سبز (اسفناج، کاهو، نخود سبز) میوه ها و سبزیهای نارنجی و زرد (زردآلو، هویج، فلفل های نارنجی) مواد مغذی فراوانی دارند و تا جایی که می توانید آنها را تازه بخرید و در یخچال نگه دارید و سپس به سرعت بپزید. سبزی اگر با بخار یا در مایکروفر پخته شود، ویتامین های خود را بهتر حفظ میکند. میوه های خشک و تازه را باید بین وعده های غذایی به کودک داد. بسیاری از میوه ها و سبزیها را معده به آسانی تحمل می کند، هر چند کودکان زیر یک سال اغلب با مرکبات؛ از جمله پرتقال و گاهی هم با توت، خیار و توت فرنگی مشکل پیدا می کنند.

کلسیم: برای رشد استخوان های کودک ضروری است و فقط از شیر، پنیر و ماست به دست نمی آید، بلکه در سبزیهای سبز تیره و دانه های کنجد دارای کلسیم هستند. کودک شما مشکل می تواند غذاهای تند، پرادویه و شور را هضم کند. آجیل به دلیل این که به گلوی او میپرد و ممکن است خفگی ایجاد کند، خطرناک است و بادام زمینی نیز میتواندایجاد حساسیت کند، بنابراین تا وقتی که نوزاد بزرگتر نشده است، این خوراکی ها را به او ندهید. معمولاً کودکان از خوراکیهای شیرین خوششان می آید، چون شیر مادر شیرین است. در هرحالی شیرینی شیرمادر بستگی به «قند لاکتوز» دارد که احتمال ایجاد پوسیدگی دندان توسط آن، بسیار کمتر از قند و شکر تصفیه شده است. قند لاکتوز از طریق مصرف میوهها و قندهای طبیعی چون «فروکتوز» و با مصرف شیر، به مقدار زیاد وارد بدن کودک می کند. بنابراین نیازی نیست که به غذای او قند اضافه کنید. شیرینی های مصنوعی برای کودکان زیر ۳ سال مناسب نیست.

همچنین ببینید

زالو

زالو درمانی در غرب

زالو درمانی در غرب در حال حاضر زالو درمانی در کشورهای پیشرفته غربی جایگاه شناخته …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *