قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / 13توصیه ی آموزشی – کاربردی در طبخ و توزیع غذا
تهیه انواع خورش ها
تهیه انواع خورش ها

13توصیه ی آموزشی – کاربردی در طبخ و توزیع غذا

13توصیه ی آموزشی – کاربردی در طبخ و توزیع غذا

 

گزارش های موجود حاکی از آن است که کشور ما با انواع مشکلات ناشی از کم خوری و پرخوری مواجه است. از یک طرف، مشکلات ناشی از کم خوری به شکل سوء تغذیه (کوتاه قدی، کم وزنی و لاغری) در کودکان زیر ۵ سال کشور و کمبود ریزمغذی ها به ویژه آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود ید، کمبود کلسیم، کمبود ویتامین های B2.D,A در افراد جامعه وجود دارد و از سوی دیگر، پرخوری و تغییرات الگوی مصرف غذا به صورت افزایش مصرف مواد قندی و چربی موجب شیوع روزافزون بیماریهای متابولیک نظیر بیماریهای قلب و عروق، دیابت، چاقی، انواع سرطانها و افزایش فشار خون در کشور و به خصوص در شهرهای بزرگ شده است.

سوء تغذیه و کمبود ریزمغذی ها با عواقبی مانند اختلال در رشد و تکامل جسمی و مغزی کودکان، کاهش بهرهٔ هوشی، کاهش قدرت یادگیری و آفت تحصیلی، کاهش قدرت بدن در مقابل بیماریها، افزایش ابتلا به بیماریها و در نهایت کاهش توانمندیهای ذهنی و جسمی افراد جامعه همراه است و شیوع روزافزون سکته های قلبی و مغزی، افزایش فشار خون، دیابت و انواع سرطانها که یکی از عوامل مهم و زمینه ساز آن اصلاح در رژیم غذایی و الگوی مصرف غذا به شمار میرود، ضمن کاهش طول عمر افراد جامعه، هزینه های درمانی سنگینی را تحمیل می کند.

باتوجه به اینکه یکی از اقدامات اساسی در زمینه اصلاح الگوی مصرف غذا، توجه به نحوه طبخ و توزیع غذا در مراکز عمومی و رستورانهای ادارات دولتی و خصوصی، مهدکودک ها، منازل و… آموزش افراد درگیر در مراحل طبخ و توزیع غذا و همچنین آموزش همگانی تغذیه در زمینه رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه است، موارد ذیل باید مورد توجه قرار گیرد:

۱- به منظور پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی، در طبخ غذا از روغن مایع استفاده شود و در صورت امکان غذاها به جای سرخ شده، به صورت آب پز، بخارپز و کبابی و یاکم سرخ شده تهیه شود.

۲- در صورت تهیه غذا به صورت سرخ شده، از حداقل مقدار روغن (روغن مایع مخصوص سرخ کردنی) استفاده شود. مصرف روغن جامد احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش میدهد.

۳- غذاها به صورت کم چربی تهیه شوند. بطور مثال پوست و چربی مرغ قبل از طبخ جدا شود، تمام چربیهای قابل رؤیت گوشت قرمز قبل از طبخ گرفته شود.

۴- برای تهیه انواع خورش ها مثل قورمه سبزی، خورشی کدو و خورش بادنجان؛ سبزی، کدو و بادنجان با روغن کم و به مدت کوتاه تفت داده شود. سرخ کردن زیاد و طولانی مدت سبزیها موجب از بین رفتن ویتامین های آن می شود.

۵ – در صورت مصرف کباب کوبیده، دقت شود که تمام قسمت ها به طور یکنواخت پخته و مغز پخت شود و مقدار چربی آن تا حد امکان کم باشد.

۶- به جای انواع نوشابه های گازدار که به علت قند زیاد (هر ۳۰۰ میلی لیتر نوشابه در حدود ۲۸ گرم قند دارد) موجبات چاقی را فراهم می کند،

7-نوشیدنی های سالم تر مثل دوغ پاستوریزه و کم نمک و آب بهداشتی توصیه می شود.

۸- باتوجه به آخرین توصیه سازمان بهداشت جهانی در زمینه کاهش مصرف نمک به مقدار کمتر از ۵ گرم در روز، توصیه می شود از حداقل مقدار نمک در طبخ غذا استفاده شود و نمک مورد استفاده نمک یددار و تصفیه شده باشد و به شرایط صحیح نگهداری نمک یددار برای حفظ بد آن (ظروف دربسته، پوشش رنگی و غیرقابل نفوذ نسبت به نور) تأکید شود.

۹- مصرف ماهی حداقل دوبار در هفته به علت نقش آن در  پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی توصیه می شود. نحوه صحیح طبخ ماهی حائز اهمیت بوده و باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۰- باتوجه به اینکه ویتامینها و املاح مورد نیاز بدن از سبزیها و میوهها باید تأمین شود، به مصرف سبزی و صیفی تازه مثل گوجه فرنگی، فلفل سبز دلمه ای، کاهو، کلم به صورت سالاد و یا در کنار غذا و سبزی و صیفی پخته (هویج، چغندر، کلم، گل کلم، کدو، لوبیاسبز، نخود فرنگی و…) تأکید شود. در هنگام مصرف سبزی خام و سالاد، شستشو و ضد عفونی آنها برای پیشگیری از آلودگیهای انگلی باید مورد تأکید قرار گیرد.

۱۱- مصرف یک نوع میوه مناسب با فصل قبل از غذا، بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدن را تأمین می کند. باتوجه به روند رو به گسترش بیماریهای قلبی و عروقی، چاقی و انواع سرطانها که مستقیماً در ارتباط با مقدار و نوع چربی مصرفی است، از قرار دادن کره حیوانی و گیاهی کنار غذاها مثلاً چلوکباب و یا جوجه کباب همراه با برنج خوددار شود (افراد در صورت تمایل از مسئول رستوران درخواست نمایند).

۱۲- استفاده از سس مایونز همراه با سالاد به علت مقدار چربی زیاد آن توصیه نمی شود. در مقابل می توان از ماست رقیق شده، آبلیمو، سرکه و روغن زیتون برای سالاد استفاده کرد.

۱۳- غذا به شکل نیم پرس نیز در رستورانها و سلف سرویس ها آماده و اعلام شود تا افرادی که اضافه وزن دارند در صورت تمایل بتوانند از آن استفاده کنند. سبزیها را می توان در اکثر غذاها وارد نمود. به عنوان مثال استفاده از غذاهایی مثل باقلا پلو، کلم پلو، سبزی پلو، ماست و خیار، ماست و سبزی به منظور افزایش مصرف سبزی ها در برنامه روزانه افراد توصیه می شود

مطلب پیشنهادی

ام اس

بهترین راهکار در مواجهه با سوال حالت چطوره؟

بهترین راهکار در مواجهه با سوال حالت چطوره؟   برای کسانی که به شما نزدیکند، …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *