قالب وردپرس درنا توس
خانه / دانستنیهای مفید پزشکی و رژیم غذایی / 16نکته مهم درباره خرید موادغذایی
خرید مواد پروتئینی
خرید مواد پروتئینی

16نکته مهم درباره خرید موادغذایی

16نکته مهم درباره خرید موادغذایی

 

خیلی ها خرید را دوست دارند و از خرید کردن لذت می برند. خیلی ها هم خرید را نوعی تفریح سالم میدانند اما اگر هنگام خرید توجه و دقت کافی نداشته باشید و رفتار خرید تان سالم نباشد و محصولات سالم نخرید، سلامت تان به خطر میافتد. به ویژه خرید مواد غذایی از مواردی است که اگر درست انجام نشود، سلامت شما به خطرمی افتد.

اما برای داشتن رفتار خرید سالم چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ تا به حال برایتان پیش آمده که با سبد خرید تان وارد فروشگاه شوید و میان قفسه های مواد غذایی قدم بزنید و یک دفعه متوجه شوید سبد خرید تان پر است از مواد غیر مفیدی که از قبلی قصد خریدشان را نداشته اید؟

موادی مانند انواع شکلات، چیپس و پفک و سیب زمینی نیمه آماده و پیتزای آماده. علاوه برتنوع محصولات، طرح، رنگ و تبلیغات جذب کننده؛ حالات جسمی و شرایط روحی تان نیز در رفتار خرید تان اثر میگذارد و شما را به سمت خرید موادغذایی غیر سالم و موادی خارج از فهرست خرید تان هدایت می کند. بنابراین بهتر است خرید را جدی بگیرید و زمانی را که از نظر جسمی و روحی احساس راحتی می کنید، برای این کار در نظر بگیرید.

وقتی برای خرید مواد غذایی به فروشگاه می روید، بهتر است نکاتی را رعایت کنید تا رفتار خرید تان سالم باشد و موادغذایی غیر مفید و گاهی مضر خریداری نکنید. رعایت نکات زیر میتواند مفید باشد:

۱- وقتی گرسنه هستید برای خرید موادغذایی به فروشگاه نروید. خرید با شکم خالی چاق تان می کند. اشتهای زیاد هنگام گرسنگی موجب میشود در میان قفسه ها و موادغذایی چیده شده به سمت موادی بروید که از قبلی قصد خریدشان را ندارید و فقط در آن لحظه میل به خوردن آنها را دارید.

۲- بعد از ورزش و بعد از ساعات کار خرید نروید چون در این مواقع خسته و گرسنه اید و قند خون تان پایین است و خودتان را مستحق خوردن مواد غذایی چرب و شیرین میدانید و همین بر رفتار خرید تان اثر می گذارد.

۳- بهترین زمان برای خرید صبح بعد از خوردن صبحانه است. ضمن اینکه در ساعات اولیه روز سبزیها و میوه های تازه فراوان تر است.

۴- وقت مشخصی برای خرید در نظر بگیرید. روزهای تعطیل زمان مناسبی برای خرید است. ساعت خرید را طوری تنظیم کنید که خسته و گرسنه نشوید.

۵- فهرست خرید تان را از قبل آماده کنید، طوری که پیش از اینکه وارد فروشگاه شوید دقیقاً بدانید چه میخواهید. سعی کنید طبق برنامه قبلی تان خرید کنید. ۶- مواد طبیعی تر و سالم تر بخرید و موادغذایی فرآوری شده، شیرین، چرب و شور و موادی که به آنها رنگ و اسانس و مواد نگهدارنده اضافه شده است، خریداری نکنید.

6-مواد غیرمفید را از فهرست خرید تان حذف کنید و انها را در فهرست ممنوعه قرار دهید. موادی مانند انواع شکلات و آبنبات، چیپس و پفک، غذاهای کنسرو شده، نوشابه های گازدار، پودرهای غذایی و مواد افزودنی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مفید نیست و بهتر است جزو فهرست ممنوعه قرار بگیرد.

7- اگر قصد خرید مواد پروتئینی دارید، گوشت های تازه و طبیعی بهتر از کنسروها و مواد آماده است. به عنوان مثال، ۱۰۰ گرم ماهی آزاد ۱۴۵ کالری انرژی، ۲۲۰ میلی گرم کلسیم و ۱۹۶ واحد ویتامین A و فقط ۹ درصد چربی دارد، در حالی که ۱۰۰ گرم کنسرو ماهی تن ۲۷۰ کالری انرژی، ۵ میلی گرم کلسیم، ۸۵ واحد ویتامین A و چربی و نمک زیادی دارد.

۹- برای اینکه خرید سالمی داشته باشید، این نکته را فراموش نکنید که موادغذایی فاسد شدنی را در مرحله آخر خریداری کنید.

۱۰- مورد دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، شیوه قرار دادن موادغذایی خریداری شده در کنار هم است. موادغذایی را طوری در سبد قرار دهید که موادغذایی فاسد شدنی با موادغذایی که بدون عملیات پخت مصرف می شوند در تماس قرار نگیرند.

۱۱- به بسته بندی ها توجه کنید. به جای اینکه رنگ و طرح و تبلیغات توجه تان را جلب کند به مواردی مانند علامت استاندارد، تاریخ مصرف و اطلاعات تغذیه ای و سالم بودن بسته بندی توجه کنید و از بین محصولات متنوع سالم ترین شان را انتخاب کنید.

۱۲- هنگام خرید پیش از هرچیز سراغ سبزیها و میوه ها بروید و هر بار یک نوع میوه و سبزی جدید را امتحان کنید. هر فرد باید حداقل روزی سه تا پنج وعده سبزی و میوه مصرف کند.

۱۳- به اندازه مصرف تان خرید کنید. خرید موادغذایی بیش از حد نیاز موجب فساد و ماندگی موادغذایی می شود.

۱۴- چربی را تا حد امکان از سبد خرید تان حذف کنید. لبنیات کم چرب و بدون چربی را انتخاب کنید. روغن مخصوص سرخ کردنی، روغن زیتون و روغن هسته انگور را انتخاب کنید.

۱۵- سعی کنید هفته ای یک بار به خرید بروید و مواد مورد نیازتان را خریداری کنید.دیر خرید کردن موجب می شود هر بار که به خرید می روید، بار زیادی حمل کنید.

۱۶- هرگز موادغذایی که هریک از نشانه های فساد و خرابی را دارند، نخرید (و مزه نکنید).

مطلب پیشنهادی

ام اس

چگونگی حفظ انرژی در طول روز برای بیماران مبتلا به ام اس 

چگونگی حفظ انرژی در طول روز برای بیماران مبتلا به ام اس    انرژی خود …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *