معماری
خانه / بیماریهای ریه و دستگاه تنفس / 8روش مختلف برای غلبه بر تنفس عمیق قسمت اول
غلبه بر تنفس عمیق
غلبه بر تنفس عمیق

8روش مختلف برای غلبه بر تنفس عمیق قسمت اول

8روش مختلف برای غلبه بر تنفس عمیق

اولین باری که این حالت به «گری وارنر» دست داد تصور کرد دچار حمله قلبی شده است. او میگوید: «قلبم به شدت می تپید و احساس میکردم همه اجزاء داخل قفسه سینه و بدنم در حال تکان خوردن و لرزش است. اندکی هم احساس سوزش می کردم.» او واقعاً ترسیده بود و البته حق هم داشت. اما پزشکان اورژانس بیمارستان به او اطمینان دادند که قلب او مشکلی ندارد. تشخیص پزشکان «تنفس عمیق و طولانی» بود. دکتر «استفان هریسون» از تنفس عمیق و طولانی به تنفس تند یا سریع تعبیر میکند. به گفته یکی از متخصصان، نگرانی یکی از علل شایع این عارضه است. برخی از افراد هنگام ترس اگر چه به اکسیژن بیشتر نیاز ندارند، ولی سریع تر و عمیق تر تنفس می کنند. این حالت باعث دفع مقدار زیادی دی اکسیدکربن و در نتیجه قلیایی شدن خون می شود. این مسئله به نوبه خود موجب بروز علایم حمله پانیک (یا ترس) میگردد. تنفس عمیق و طولانی ممکن است ساعت ها ادامه یابد. اما به طور معمول ۲۰ تا ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. البته باید گفت که در نظر فرد مبتلا، این ۲۰ تا ۳۰ دقیقه در حکم چندین ساعت است. آقای «وارنر» هنگامی که متوجه شد دچار حمله قلبی نشده آرامش خاطر یافت. اما مشکل او یعنی تنفس عمیق و طولانی تازه آغاز شده بود – در این بیماری وقوع حملات مکرر امری شایع است. اما خوشبختانه آقای «وارنر» آموخت که چگونه می توان حملات را متوقف ساخت و یا از آنها.پیشگیری نمود.

تنفس در یک کیسه کاغذی

این روش از جمله نخستین روش های درمان تنفس عمیق و طولانی است. به این ترتیب که تنفس مجدد در یک پاکت به فرد امکان میدهد که دی اکسید کربن از دست رفته را حین تنفس های عمیق و طولانی در خون جایگزین نماید. دکتر «هریسون» معتقد است. چنانچه فرد قبلاً این عارضه را تجربه کرده، پزشک آن را ارزیابی و اکنون مشکل جدی و چندانی وجود نداشته باشد، انجام بازدم در یک کیسه کاغذی یا پاکت، برای رفع این حالت مفید است. در مورد بیشتر مردم این روش مؤثر است. اما عده کمی مشکلات جدی تری دارند آقای «وارنر» استفاده از پاکت را نه تنها در توقف حملات مؤثر توصیف می کند، بلکه معتقد است به کارگیری این روش نقش پیشگیرانه نیز دارد. وی میگوید: «در گذشته هنگامی که روزانه دچار حمله می شدم، همیشه یک پاکت همراه خود داشتم و همین که میدانستم کیسه کاغذی همراهم است و به محض نیاز می توانم از آن استفاده کنم خود کمک بزرگی محسوب می شد.

بنشینید و آرام بگیرید

به گفته دکتر «میرکین» هنگام بروز حملات لازم است تنفس فرد کند شود. هر چه عضلات در انقباض بیشتری باشند و فرد از آرامش کمتری برخوردار باشد، تنفس سریع تر خواهد شد.

تمرین تنفس عادی

بیش از حد عمیق یا سطحی تنفس نکنید. تنفس باید عادی و طبیعی باشد. یعنی هر ۶ ثانیه یک تنفس و یا در هر دقیقه تنها ۱۰ تنفس انجام دهید. این کاررا دو بار در روز، هر بار به مدت ده دقیقه تکرار کنید.

به حمله بعدی فکر نکنید

آقای «وارنر» میگوید: «اولین باری که دچار حمله تنفس شدم تمام افکارم متوجه حمله بعدی بود.» بنابراین حین تمرین روزانه خود که بر روی تنفس تمرکز می کنید لازم نیست تمام مدت به فکر تنفس و احتمال بروز حمله دیگری باشید. زیرا تنفس یک امرطبیعی است.

ورزش

ورزش موجب کاهش نگرانی میشود و به افراد در غلبه بر حملات تنفسی کمک می کند. به ویژه اگر ضربان قلب حین ورزش افزایش یابد. در ضمن اگر حین انجام ورزش، تنفس کمی سریع تر انجام گیرد بهتر است.

ادامه .8روش مختلف برای غلبه بر تنفس عمیق قسمت دوم  

همچنین ببینید

آسم کودکان

همه چیز در مورد آسم کودکان = از تشخیص تا درمان

همه چیز در مورد آسم کودکان = از تشخیص تا درمان    آسم کودکان چیست …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *